VOORWOORD Een fundamentele verandering De digitale wereld verandert in een snel tempo. Recent onderzoek van NIMA toont aan dat bijna de helft (47%) van de marketeers in Nederland zijn kennis van online marketingmogelijkheden te beperkt vindt. Ongeveer driekwart van de marketeers geeft daarbij aan op korte termijn meer aandacht te willen besteden aan online marketing. Met digitale marketing, en dan vooral de opkomst van Web 2.0-toepassingen, doet een totaal nieuwe manier van communiceren zijn intrede. Niet eerder was het mogelijk om op zo’n directe manier op de persoonlijke behoeften van de consument te kunnen inspelen. Bij digitale marketing kun je het individuele koopgedrag als uitgangspunt nemen. Iets wat binnen de traditionele massacommunicatie geen haalbare kaart is, en vooral ook onbetaalbaar. Met de moderne media zijn individuele klanten nu gemakkelijk te identificeren. Een succesvolle inzet van digitale marketing maakt een doelgroep gerichte benadering overbodig; je bent daadwerkelijk klantgericht aan het ondernemen – een fundamentele verandering. Dat het onderwerp digitale marketing boven aan de agenda’s van de Nederlandse marketeer staat is duidelijk. En een terechte keuze, bovendien. Via het crowdsourcingproject shareM hebben we een overweldigende hoeveelheid informatie ontvangen. In deze Marketingagenda vind je een selectie van tips, links, trends en praktijkcases op het gebied van digitale marketing. Doe er je voordeel mee! Frank van Delft, directeur NIMA 4 Pagina 3
Pagina 5Interactieve web whitepaper, deze relatiemagazine of gebruiksaanwijzing is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het bladerbaar maken van digi uitgaven.
NIMA Marketingagenda 10/11 Digitale Marketing Lees publicatie 8Home