Voor de consument telt: wat heb ik eraan, vandaag? Groen is nog steeds niet iets voor de meerderheid. Daarvoor zijn te veel mensen primair bezig met overleven en maken zij zich meer zorgen over de economie, hun gezondheid of veiligheid, dan over het milieu. Ook groene consumenten zijn op zoek naar comfort, veiligheid, status en plezier en dus niet continu bezig met het redden van de aarde. Bedrijven en overheden kun je aanspreken op hun missie en hun inkoop, de consument niet. Bedrijven zijn makkelijker te reguleren en te beïnvloeden om met groen aan de slag te gaan. De burger en de politiek hebben meer aandacht voor groen. Bedrijven ontdekken groene(re) producten als markt. Schone technologie maakt het voor bedrijven makkelijker en goedkoper om hun producten en processen groener te maken. De macht van grote inkopers in de voortbrengingsketen wordt ingezet. Bijna de helft van de grote bedrijven in Nederland en ruim een derde van het MKB is bezig met het onderwerp duurzaam. Grote bedrijven zijn dus al verder in het denken over groen dan kleinere bedrijven. Managers bij kleinere bedrijven zien het vooral als een bedreiging. De grotere bedrijven denken in termen van kansen en risico’s en hebben de capaciteit om mensen vrij te maken voor deze prioriteiten. Duurzaam innoveren vraagt niet alleen doorzetten en interactie in de vorm van samenwerken met anderen in de keten. Het vraagt ook tijd en energie voor samenwerken met nongouvernementele organisaties (NGO’s), wetenschappers en overheden. Ook is er sprake van een generatiekloof. De jongere generatie leidinggevenden is zich veel meer bewust van de lange-termijnissues op milieugebied. Jongeren willen geen nota’s over de problemen, maar willen daden. Ze hebben echter de steun van ouderen nodig om verandering te realiseren. De driver voor verandering kan komen van leiderschap aan de top, van druk door de publieke opinie en door activiteiten van NGO’s. Maar ook door rampen waar zichtbaar iets fout gegaan is en een duidelijke oorzaak-gevolg relatie gelegd kan worden. Want wie gelooft er na de olieramp van BP in 2010 in de Golf van Mexico nog een oliebedrijf dat beweert dat olieboren in diepzee een makkelijke en risicoloze manier is om in de groeiende honger naar brandstof te voorzien? 11 Pagina 10

Pagina 12

Voor catalogussen, online onderwijs magazines en lesmateriaal zie het Online Touch content management beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een webwinkel in uw edities.

Mastering Sustainability, wegen naar een duurzame marketingstrategie Lees publicatie 2Home


You need flash player to view this online publication