Groen als kans Bij niet duurzame productieprocessen zijn de gevolgen van schaarste sterker voelbaar, ook in prijs. De meerkosten van duurzaam handelen nemen af. Bovendien worden kringlopen eerder rendabel. Goede marketeers maken van bedreigingen kansen en kijken daarbij naar de consument en de concurrent. Kansen te over als uitgegaan wordt van het adagium dat duurzaamheid de norm wordt en een noodzaak om te overleven. Om te groeien en te voldoen aan de eisen van transparantie moeten ondernemingen zich bewust zijn van hun footprint. Dit om te anticiperen op schaarste, veranderend consumentenbewustzijn en wijzigend koopgedrag. Bedrijven moeten hun productie aanpassen aan schaarste (schone lucht, energie, voeding en water) omdat die de productie steeds duurder maakt. Verduurzamen is cruciaal voor hun kostenniveau, marges en hun merkwaarden. De rivaliteit tussen bedrijven zorgt ervoor dat onderscheid op de traditionele product, prijs en servicecomponenten vluchtig is. De invulling van duurzaamheid wordt dan het beslissende verschil. In 2000 bestond de wereld van bedrijven die bezig waren met duurzaamheid vooral uit twee groepen. De groep die innerlijk gemotiveerd is en duurzaamheid als waarde heeft en de groep die gemotiveerd werd vanuit reputatie. In 2010 is er een derde groep bijgekomen: bedrijven die inspelen op marktvraag. 12 Het gaat niet alleen meer over verantwoord ondernemen en het managen van risico’s. Het gaat om het benutten van de grote sociale en groene uitdagingen van deze eeuw als kansen voor innovatie en business development. Je kunt je als bedrijf defensief blijven opstellen. De focus bij duurzaamheid ligt dan op maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) en PR. Maar met verdedigen blijf of word je geen marktleider. Als je sneller wilt groeien dan de markt, moet je duurzaamheid zien als bron van creativiteit. Anticiperen Veel bedrijven nemen de kosten voor de maatschappij die zij veroorzaken alleen mee in hun afweging als deze kosten ook leiden tot uitgaven. Daardoor zijn ze slecht voorbereid op hogere en nieuwe kosten en regelgeving als de tekorten echt gaan toenemen en principes als de vervuiler betaalt breder worden toegepast. Wie nu al anticipeert, heeft straks een concurrentievoordeel. Bedrijven doen zichzelf tekort door duurzaamheid voornamelijk als risico en hinderlijk te zien en niet als kans. Groen is een dynamiek in de externe omgeving. Wacht niet op regelgeving, maar loop juist voorop. De wachtende is altijd te laat. Je kunt het er op aan laten komen dat de (Europese) overheid gaat reguleren, maar daar wordt je niet blij van. Een groene mentaliteit trek je niet even uit de kast. Pagina 11

Pagina 13

Heeft u een clubmagazine, onlinepublisher of online rapporten? Gebruik Online Touch: uitgave converteren naar een online publicatie.

Mastering Sustainability, wegen naar een duurzame marketingstrategie Lees publicatie 2Home


You need flash player to view this online publication