Strategisch gedrag Duurzaamheid en strategie gaan minstens zoveel over strategisch gedrag als over duurzaamheid. En dan bedoelen we strategisch gedrag in de zin van vooruitkijken, het interpreteren van de gevolgen van trends voor kansen, bedreigingen en marktaantrekkelijkheid en het claimen van de posities die in de toekomst belangrijk zijn voor succes. Bedrijven zonder strategisch gedrag zullen meestal niet kiezen voor een leidende rol in duurzaamheid. Er zijn vele strategische redenen om meer met duurzaamheid te doen zoals: • Je verandert het spel, bijvoorbeeld door met oplossingen te komen in plaats van producten. • Je verbetert de toegang tot schaarse bronnen van marktmacht (preferential access), zoals relaties met morele stakeholders (overheid, NGO’s), relaties met innoverende marktleiders, toegang tot schaarse grondstoffen of toegang tot schaars talent. Anticiperen op schaarste van grondstoffen leeft vooral bij energie en voeding. • Je loopt voorop in nieuwe leercurves zodat je je opties openhoudt. • Je voorkomt dat je door toekomstige prijsstijgingen een ongunstige kostenstructuur krijgt in vergelijking met je concurrenten. • Je verkleint het risico van reputatieschade, door nu al oplossingen te ontwikkelen voor praktijken waarvan de toekomst onhoudbaar is. Je weet niet wanneer er een incident zal komen waardoor de wereld over jou of je sector heen valt, maar wel dat er dan geen geduld zal zijn om alsnog jaren te doen over het ontwikkelen en implementeren van een betaalbare, effectieve oplossing. Brede blik Duurzaam dwingt je om veel breder te kijken naar je omgeving. Het gaat om meer dan je directe afnemers of directe leveranciers. Door te luisteren naar een veel bredere kring van stakeholders krijg je (voor)informatie over toekomstige veranderingen. Samenwerken met anderen leidt tot nieuwe inzichten, ook op systeemniveau, en betere resultaten bij de adoptie van nieuwe producten. Stakeholder value wordt een nieuwe dimensie in de concurrentiestrategie. Greenwashing is de grootste valkuil in marketing. Bedrijven die doen alsof ze voor duurzaam gaan door een brochure te maken waarin toevallig aanwezige informatie over duurzame activiteiten worden gebundeld, zoals een energiezuinig gebouw of een groene verpakking, terwijl dat niet zo is. Werk met NGO’s samen om de schijn van greenwashing te vermijden. Bedrijven die de schijn wekken van greenwashing hollen hun imago uit en zijn niet langer geloofwaardig. Pagina 12

Pagina 14

Scoor meer met een web winkel in uw uitgaves. Velen gingen u voor en publiceerden reclamefolders online.

Mastering Sustainability, wegen naar een duurzame marketingstrategie Lees publicatie 2Home


You need flash player to view this online publication