Groen hoort in ieder ondernemings- of marketingplan genoemd te worden. Samenwerking met de hele keten en NGO’s is een absolute must. Marketeers moeten niet alleen denken vanuit de keten stakeholders (afnemers of leveranciers), maar ook vanuit morele stakeholders (overheid, NGO’s en gemeenschappen waar vestigingen zijn). Maar het toenemend belang van morele stakeholders betekent overigens niet dat de financiële stakeholders bereid zijn om met minder genoeg te nemen. Door de crisis is het gewicht van de financiële stakeholders zelfs toegenomen. 1.6 Is duurzaamheid een hobby? In het verleden was duurzaamheid ideologisch gedreven. De grote verandering is dat duurzaamheid nu veel dichter bij de basisinstincten van bedrijven ligt. Het kan nu al rendabel zijn. Zeker als je als bedrijf voor een vervangingsinvestering staat. Dit vormt gelijk een kans voor leveranciers. Geld verdienen is een sterker argument om bedrijven mee te krijgen dan het einde van de wereld. Toch leeft het besef van de eindigheid van bronnen en van veel van wat er nu gebeurt breder dan voorheen in het bedrijfsleven. Evenals het besef van de mogelijkheden die daardoor ontstaan. Ook in de regeringsverklaring wordt de relatie bevestigd tussen MVO, continuïteit en duurzaamheid. 14 De meeste bedrijven worden alleen actief met duurzaam als er ook een eigen belang is. Duurzaamheid leeft nu nog het meest bij bedrijven die voor de lange termijn gaan of die de overheid een belangrijke stakeholder vinden. Ook de overheid moet aan haar reputatie denken. De dreiging om reputatie te verliezen is evenzeer voor retail een reden om de keten meer transparant te maken. 1.7 Wat is de rol van marketing? Duurzaamheid betekent voor marketeers dat ze over de grenzen van het bedrijf, van de klant en van de klant van de klant heen moeten kijken. Na de tijdperken van outside in en resource based view wordt van de marketeer nu een 360 graden visie gevraagd. Of de veranderingen nu gedreven worden vanuit schaarste, overheid of werven en binden van (potentiële) werknemers. Marketing wordt daarmee nog meer een filosofie van het hele bedrijf, waarbij marketing samenwerkt met collega’s uit andere disciplines. Vanuit haar specifieke kennis op het gebied van gedrag, perceptie en gedragsbeïnvloeding draagt marketing bij aan het succes van de strategie in een tijdperk waarin door social media allerlei nieuwe interfaces ontstaan tussen het bedrijf en stakeholders. Pagina 13

Pagina 15

Interactieve internet whitepaper, deze relatiemagazine of onderzoeksrapport is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het online bladerbaar uitgeven van digi-nieuwsbrieven.

Mastering Sustainability, wegen naar een duurzame marketingstrategie Lees publicatie 2Home


You need flash player to view this online publication