1.1 Wat was de aanleiding? Green marketing, duurzaamheid, zorg voor de planeet. Deze kreten duiken in allerlei documenten op. Iedereen heeft er een mening over en eigenlijk weet niemand meer waar het over gaat. Waar gaat duurzaamheid over? En wat voor effecten heeft het? Duurzaamheid is de basis geworden van vertrouwen voor consumenten, beleggers en aanbesteders. Bij bedrijven wordt groen bijvoorbeeld onderdeel van de merkpositionering, de inkoopcriteria en het supply chain management. De directie stelt zich steeds vaker strategische vragen over groen. Is groen daarmee een onderwerp dat marketing terug kan brengen in de directiekamer? Wat is het onderwerp duurzaam precies en wat kun je er als marketeer mee? Kunnen we het vertalen naar materiaal waar iedere marketeer iets aan heeft? Deze vragen vormen de aanleiding voor deze green marketing paper. 1.2 Waarom nu? Groen is door de film An Inconvenient Truth van Al Gore opnieuw helemaal op de agenda gezet en dan vooral in samenhang met de klimaatcrisis. De klimaatverandering is niet alleen een milieuprobleem. Volgens het gezaghebbende medische tijdschrift The Lancet wordt de klimaatverandering hét gezondheidsprobleem van de 21e eeuw. Maar groen is niet alleen klimaat. Kijk maar naar het succes van scharreleieren. Duurzaamheid wordt bovendien steeds breder gezien. De trend is naar ecologisch en sociaal. Dit blijkt ondermeer uit het succes van aanbieders als Triodos Bank en ASN Bank. ‘Green’ gaat van marketeers en Raden van Bestuur veel keuzes vragen. Het doel van deze green marketing paper is om gereedschap te bieden voor deze keuzes. Keuzes die per definitie contextspecifiek zijn. In elke branche ligt de klemtoon bij duurzaamheid op andere kwaliteitscriteria. Bovendien moeten ook de voorwaarden aanwezig zijn om van de gekozen strategie met betrekking tot groen een succes te maken. 1.3 Wie zijn wij? Het initiatief voor deze green marketing paper is voortgekomen uit een groep Register Marketeers. Het NIMA netwerk van Register Marketeers is een groep marketeers die zich verbonden heeft tot elkaar, met als doel het marketingvak in Nederland verder te ontwikkelen en op gepaste wijze uit te dragen. Een Register Marketeer moet op strategisch niveau actief zijn in het marketingvak. Tevens verplicht men elkaar om de eigen vakkennis up-to-date te houden door middel van zogenaamde permanente educatie. De titel Register Marketeer (RM) wordt toegekend na een uitgebreide screening waar een assessment onderdeel van uitmaakt. De titel is vijf jaar geldig, waarna er opnieuw een toetsing plaatsvindt. 7 Pagina 6

Pagina 8

Voor clubmagazines, online uitgaves en flyers zie het Online Touch content management system systeem. Met de mogelijkheid voor een web winkel in uw brochures.

Mastering Sustainability, wegen naar een duurzame marketingstrategie Lees publicatie 2Home


You need flash player to view this online publication