1.4 Wat is het doel? Vanaf het begin is het uiteindelijk doel geweest om het onderwerp green marketing toegankelijker te maken voor iedereen in Nederland die met dit onderwerp te maken heeft of gaat krijgen. Met een groep RM’ers hebben we eerst een uitgebreid literatuuronderzoek gedaan om meer kennis van de materie te verkrijgen. Er zijn tientallen boeken, artikelen in vakbladen en andere media gelezen. Deze literatuur is uitvoerig besproken op zijn relevantie. Door middel van interviews met wetenschappers is de slag naar inzicht gemaakt. Met hen is de kennis gedeeld en getoetst. Uiteindelijk hebben we het geheel in het document samengevat wat nu voor je ligt. 1.5 Hoort duurzaamheid bij marketing? Het slechte nieuws is dat de problemen op het gebied van milieu, water en armoede elke dag groter worden en het de meeste consumenten niet voldoende raakt om hun eigen gedrag te veranderen. Daarvoor zijn het nieuwste toestel om draadloos te internetten of een stedentrip met het vliegtuig te leuk. Het compenseren van CO2 uitstoot gaat volgens ons nog gouden tijden tegemoet. Het goede nieuws is dat er een groeiend aantal bedrijven en marketeers is, dat niet alleen achter marktonderzoek aan holt (market driven), maar zich realiseert dat het in het voordeel van diezelfde afnemer is als de milieu- en sociale agenda geïntegreerd worden in het marketingbeleid (need driven en market driving). Marketing is volgens Herman Wijffels ‘de promotor van de wegwerpeconomie’. Marketing accountability is nog steeds vaak alleen verkoopbevordering tegen de laagste kosten. Inmiddels wordt de consument marketingmoe én marketingwijs en is zich als individu meer en meer bewust van groen. Tex Gunning stelt dat consumenten activisten worden en marketing zichzelf opnieuw moet uitvinden. Wie wil je zijn? Succes wordt in de toekomst niet meer bepaald door merk, maar door identiteit en authenticiteit. Groen handelen We worden steeds intensiever geconfronteerd met ontwikkelingen op het terrein van opwarming van de aarde, milieuverontreiniging, watertekort en erosie, uitputting van grondstoffen, vergrijzing van arbeidspotentieel, verschuivingen van machtsverhoudingen in de wereld en outsourcing naar lageloonlanden. De issues worden alleen maar groter. Zo zijn het gif in consumentenelektronica en de groeiende berg elektronisch afval onopgelost. 8 Pagina 7

Pagina 9

Voor reclamefolders, online uitgaven en PDF-en zie het Online Touch CMS beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een web winkel in uw clubmagazines.

Mastering Sustainability, wegen naar een duurzame marketingstrategie Lees publicatie 2Home


You need flash player to view this online publication