MARKETING EN KLANTGERICHT ONDERNEMEN Aan de slag met klantgericht ondernemen! Klantgericht ondernemen veronderstelt een diepgaand inzicht in wat de klant denkt, wil en doet – en de manier waarop. Hoe krijg je daar als marketeer vat op? Naast de geijkte onderzoeken op dit gebied blijft het simpelweg een kwestie van scherp observeren en gedrag analyseren. Gedrag van echte mensen in de echte omgeving, maar ook online, want consumenten voeren hun conversaties tegenwoordig binnen sociale netwerken; dáár moet je dus wezen als je connected wilt zijn. Om in de praktijk te kunnen profiteren van de potentie van sociale netwerken, moet je omschakelen van zenden naar luisteren en participeren. Alleen zo lukt het om je doelgroep aan te spreken. Twee ‘waarschuwingen’ vooraf: bedenk dat vrouwen zich anders laten benaderen dan mannen, en houd er rekening mee dat de mens minder rationeel is in zijn koopoverwegingen dan vaak verondersteld. Gelukkig bewegen ook emoties zich in patronen, dus het is te bestuderen. En over studie gesproken: de neurowetenschappen leveren een schat aan (nieuwe) inzichten over de werking van het menselijk brein en de manier waarop de consument – rationeel of niet – zich gedraagt. Verder vind je in dit hoofdstuk tal van belangrijke aanwijzingen om de veronderstelde ‘koopknop’ van de consument op z’n minst te benaderen. Bijvoorbeeld door ambassadeurs van je merk of bedrijf te creëren. Of door serieus in te zetten op co-creatie, crowdsourcing en/of user-generated content. Tegelijk wordt het je duidelijk wat het verschil is tussen deze methodieken. Tot besluit geven we je een aantal concrete manieren om extra klanten te trekken zonder extra marketingkosten. Kortom, tips waar je meteen mee aan de slag kunt! ‘The consumer isn’t a moron; she is your wife.’ David Ogilvy 22 Pagina 21

Pagina 23

Heeft u een onderwijs magazine, uniflip of digitale spaarprogramma? Gebruik Online Touch: onderwijsmagazine online bladerbaar publiceren.

NIMA Marketingagenda 10/11 Klantgericht Ondernemen Lees publicatie 7Home


You need flash player to view this online publication