Consumentengedrag Customer insights Consumentengedrag staat voor hoe mensen kopen, wat ze kopen, waar ze kopen, wanneer ze kopen en waarom ze kopen. Het is daarmee een onderdeel van marketing, met duidelijke kruisverbanden met disciplines als psychologie, sociologie, antropologie en economie. Studie naar consumentengedrag heeft als doel het besluitvormingsproces rond de koop te begrijpen, van zowel individuen als groepen. Daarbij wordt tevens de invloed van familie, vrienden, referentiegroepen en de maatschappij in het algemeen in kaart gebracht. (Bron: Wikipedia) Kennis over klanten en hun gedrag (customer insights) is voor bedrijven cruciaal. In de praktijk blijkt het lastig om de aanwezige informatie te vertalen naar echte klantinzichten en daarop gebaseerde resultaten. Transactiedata vertellen bedrijven maar een klein stuk van het verhaal. Ook alleen onderzoeken zijn niet voldoende. Echt inzicht verkrijg je pas door de dialoog met klanten aan te gaan. Een combinatie van methoden, geïntegreerde feedback (verschillende typen), transactiedata en intuïtie leidt naar een optimaal resultaat. Een voorbeeldanalyse. Met mooi weer willen mensen zo snel mogelijk genieten van de zon, in hun tuin bijvoorbeeld. Omdat ze dan liever niet veel tijd kwijt zijn aan winkelen, kiezen ze voor one-stop-shopping en kopen ze zoveel mogelijk tegelijkertijd in de supermarkt. Als het buiten koud en guur is, is het in de winkel warm en doet de consument gemiddeld langer over zijn inkopen, maar hij koopt niet meer. Met mooi weer ligt de omzet in de supermarkt ongeveer vijf procent hoger, omdat men minder snel naar de groenteboer en bakker om de hoek gaat. Producten die het dan goed doen zijn bijvoorbeeld aardbeien, asperges en salades. En natuurlijk ook frisdrank, bier en ijs. In de nonfoodsector worden bij zonneschijn meer fietsen, motoren en bloemen verkocht. Marketeer, doe er je voordeel mee! Bron: eendoodleuk.web-log.nl ‘The value of an item - in the mind of a consumer - is simply the difference between the anticipated price and the price on the tag.’ Roy H. Williams 23 Pagina 22

Pagina 24

Voor weekbladen, online maandbladen en uitgaven zie het Online Touch CMS beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een webshop in uw gidsen.

NIMA Marketingagenda 10/11 Klantgericht Ondernemen Lees publicatie 7Home


You need flash player to view this online publication