Neuromarketing Neuromarketing is een relatief nieuw vakgebied waarbij technieken en inzichten uit de neurowetenschap worden toegepast op het terrein van marketing. Het doel van neurowetenschap is inzicht te krijgen in: 1) oe onze hersenen het mogelijk maken dat wij de wereld om h ons heen waarnemen; 2) oe de herinnering daaraan uit het geheugen wordt op h geroepen; 3) oe wij handelen naar die waarneming of herinnering. h Neurowetenschap bestudeert ook de werking van ons emotionele leven. Zo proberen neurowetenschappers vast te stellen hoe emoties het denken beïnvloeden en hoe de regulering van emotie, denken en handelen ontspoort bij ziekten als depressie, manie, schizofrenie en Alzheimer. Neuromarketing past deze kennis en de bijbehorende onderzoeksmethoden (zoals hersenscans) toe op het gebied van marketing. Doel is producten en diensten beter te laten aansluiten bij behoeftes van consu menten en marketingactiviteiten effectiever te maken. Juist omdat neurowetenschap een medische discipline is, gericht op het genezen van ziekten, menen tegenstanders dat het onethisch is om kennis en technieken uit dit vakgebied in het bedrijfsleven toe te passen. Met name in de Verenigde Staten is neuromarketing controversieel. Opposanten vrezen dat onderzoekers een gebied in het brein zullen ontdekken waar consumentenbeslissingen worden genomen – de zogenaamde ‘buy button’ – en dat marketers dit gebied ongebreideld gaan exploiteren. Voorstanders achten dit overdreven. Grote bedrijven en Hollywood-filmstudio’s maken tegenwoordig gebruik van hersenscans om reclamecampagnes te testen of de reacties te onderzoeken op trailers van nieuwe films. Bron: Wikipedia 28 Pagina 27

Pagina 29

Voor clubbladen, online mailings en lesboeken zie het Online Touch CMS systeem. Met de mogelijkheid voor een webshop in uw uitgaven.

NIMA Marketingagenda 10/11 Klantgericht Ondernemen Lees publicatie 7Home


You need flash player to view this online publication