ZMET Facial Coding ZMET staat voor Zaltman Metaphor Elicitation Theory en onderzoekt mensen op basis van foto’s. De proefpersoon neemt zelf een aantal foto’s mee die zijn gevoelens het beste weergeven. Hij maakt er een collage van waarna een consensusmap wordt samengesteld. Dit is een grafische weergave waar duidelijk op te zien is welke hoofdassociaties de proefpersoon heeft over een bepaald onderwerp en wat daarbij de bijassociaties zijn. Vervolgens kan hij bepalen welke associaties versterkt, gehandhaafd of verzwakt dienen te worden om het uiteindelijke doel te kunnen bereiken. ZMET is voornamelijk geschikt voor associatief en conceptueel onderzoek, bijvoorbeeld bij de beeldvorming over je bedrijf of logo. Your face never lies. Facial Coding, ontwikkeld door Dan Hill, is een realtime datamethode die de gezichtsuitdrukkingen van de consument ‘leest’ en deze herleidt naar de zeven basisemoties van de mens. Emoties treden op in het oude brein en het limbisch systeem, oftewel in de onbewuste emotionele systemen. Facial Coding meet dus de non-verbale respons en gaat na wat de discrepantie is tussen wat men zegt en wat men voelt. Via de computer kunnen de gelaatsexpressies (emoties) van de proefpersoon in frames van 1/30ste seconde worden geanalyseerd. Het resultaat is een grafiek waarin de gemeten gezichtsrespons en de geverbaliseerde respons worden afgezet tegen impact en appeal. Facial Coding is geschikt voor pretesten, posttesten en bruikbaarheidsonderzoek, maar ook voor het samenstellen van emotionele profielen voor bijvoorbeeld managers, leiders, sollicitanten en personen die vaak in het nieuws zijn. Bron: Marketingfacts 30 Pagina 29

Pagina 31

Scoor meer met een web winkel in uw artikelen. Velen gingen u voor en publiceerden onderwijs magazines online.

NIMA Marketingagenda 10/11 Klantgericht Ondernemen Lees publicatie 7Home


You need flash player to view this online publication