Conversaties De opkomst en brede acceptatie van digitale communicatietechnieken heeft de manier waarop consumenten – individuen en groepen – besluiten tot aankopen, ingrijpend veranderd. Deze nieuwe context heeft binnen de marketing veel gevolgen. Consumenten stellen meer vertrouwen in elkaars bevindingen en reviews, dan in de communicatie vanuit een bedrijf of ‘onafhankelijke’ instanties. En ze voeren hun conversaties binnen sociale netwerken: daar moet je dus zijn als je iets hebt aan te bieden. Of als je uit bent op customer insights natuurlijk. Hoe dan ook, als je connected wilt zijn. Als je als bedrijf conversaties wilt beïnvloeden, hoe doe je dat dan binnen je huidige structuur? De conversaties laten volgen door een webcare-team? Samenwerking zoeken met beïnvloeders? 60 procent van de Nederlandse marketeers geeft aan in 2010 ‘iets’ te willen met sociale netwerken, maar heeft minder goed voor ogen wat precies. Een punt van overweging is ook dat er geen weg terug is als je er eenmaal mee gestart bent. De consument verwacht dat je vindbaar, open en authentiek blijft. Om te kunnen profiteren van de potentie van sociale netwerken moet je de kunst verstaan van het communiceren van mens tot mens. Je moet van zenden naar luisteren en participeren, en dat vraagt om een andere strategie, organisatie en leiderschapsstijl. Daar ligt nog de grootste uitdaging. Welke stappen kun je als organisatie nemen om connected te worden? • Word open, in de breedste zin van het woord. Dat is vooral voor de grotere bedrijven de moeilijkste stap. • Richt je organisatie zodanig in dat mensen elkaar kunnen vinden en kunnen samenwerken op basis van toegevoegde waarde in plaats van op hiërarchie. • Spreek enkele simpele regels af. • Stel de juiste tools en het juiste platform beschikbaar om mensen te laten innoveren. Bron: Connect!, Menno Lanting 31 Pagina 30

Pagina 32

Heeft u een PDF, zmags of efolders? Gebruik Online Touch: presentatie digitaal maken.

NIMA Marketingagenda 10/11 Klantgericht Ondernemen Lees publicatie 7Home


You need flash player to view this online publication