Loyaliteit We blijven het liefst in een Opel rijden, boeken massaal onze vakantie via D-reizen en wassen met Ariel. De Nederlandse consument is de afgelopen tien jaar erg trouw gebleken aan zijn favoriete merk, zo blijkt uit het European Trusted Brands Onderzoek 2010 van Reader’s Digest. Het onderzoek werd voor de tiende maal gehouden onder ruim 32.000 consumenten in zestien Europese landen. ‘Voor marktleiders blijkt Nederland een ideaal land; wij zijn niet van die avontuurlijke consumenten,’ concludeert Oele Steenks, hoofdredacteur van Reader’s Digest Benelux. Nivea is het meest betrouwbare Europese merk; het werd nummer één in de productcategorie huidverzorging in alle deelnemende landen. In Nederland kon aan 38 merken het predikaat Meest Betrouwbare Merk worden uitgereikt. Becel (63%), Alprosoya (51%), Rabobank (49%), Gazelle (43%), V&D (40%) en Ziggo (40%) kregen de meeste stemmen in hun productcategorie. De Nederlandse consument laat zich in zijn merkbeleving klaarblijkelijk minder beïnvloeden door prijsaanbiedingen dan je op grond van de dagelijkse aanbiedingen en prijsknallers in de supermarkt en op de winkelvloer zou mogen denken. Het onderzoek laat haarfijn zien in welke productcategorieën marketingprikkels relatief meer effect sorteren, doorgaans als uitkomst van heftige concurrentie in de markt. Bij de mobiele telefoons is het vertrouwen in NoKia nog steeds hoog, maar constateert Reader’s Digest een daling in het aantal stemmen van 62 naar 50 procent. In de categorie Telecom-aanbieders wint KPN wederom, maar ook hier met een reductie van 12 procent (van 50 naar 38 procent). Kellogg’s blijft de ontbijttopper, maar het vertrouwen zakt van 39 naar 28 procent. De winnende merken boekten kleinere winstpercentages afgezet tegen de scores in 2009. Visa klimt bijvoorbeeld van 38 naar 42 procent en good old Ariel gaat van 27 naar 29 procent. Bron: www.communicatieonline.nl 32 Pagina 31

Pagina 33

Voor folders, online vakbladen en tijdschriften zie het Online Touch CMS systeem. Met de mogelijkheid voor een webwinkel in uw uitgaven.

NIMA Marketingagenda 10/11 Klantgericht Ondernemen Lees publicatie 7Home


You need flash player to view this online publication