Vrouwen gaan voor individuen, mannen voor groepen Loyaliteit van vrouwen en van mannen, er blijkt een groot verschil tussen te zitten. Onderzoek van Melnyk, Van Osselaer & Bijmolt laat zien dat vrouwelijke consumenten significant loyaler zijn naar individuen, terwijl dit bij mannen veel meer naar groepen of bedrijven is. Volgens de onderzoekers is dit te verklaren met de theorie van de relationele versus collectieve afhanke lijkheid. Veel vrouwen zien zichzelf vaak verbonden met en afhankelijk van een specifieke persoon. Ze richten zich eerder op de individuele werknemer dan op de winkel of het bedrijf. Vrouwen fietsen bijvoorbeeld gemakkelijk een stuk om zodat ze iets bij een bekende kunnen kopen, terwijl mannen dit alleen doen als er een groep bekenden werkt. Mannen zijn juist geneigd de verbinding met collectieven en bedrijven te zoeken. Om vrouwen aan te spreken, zul je als marketeer moeten proberen via communicatie een meer individuele relatie op te bouwen. Bijvoorbeeld door het aanstellen van vaste aanspreekpunten (relatiebeheerders, accountmanagers) en het bedrijf in de communicatie letterlijk een gezicht geven – denk aan de commercials over ‘de mensen van Ohra’. Mannelijke consumenten zijn tevreden met een anonieme relatie met een bedrijf, zij kunnen bijvoorbeeld bediend worden via een klantenteam. Qua communicatiestrategie betekent het voor vrouwen focussen op persoonlijke relaties en voor mannen op groepsthema’s (‘de vrienden van Amstel’). Bron: MarketingTribune 33 Pagina 32

Pagina 34

Scoor meer met een webwinkel in uw tijdschriften. Velen gingen u voor en publiceerden onderwijs catalogi online.

NIMA Marketingagenda 10/11 Klantgericht Ondernemen Lees publicatie 7Home


You need flash player to view this online publication