9 Mobile internet boom 13 Micro payments Mobiel internet zal binnen een paar jaar groter zijn dan het gebruik van internet via de pc. Onderzoeksbureau Nielsen verwacht dat het aantal smartphones eind 2011 het aantal normale mobieltjes voorbij groeit. De komende periode zal mobile marketing verder ontwikkeld worden. 10 GEO targetting Met de groei van mobiel internet en het aantal smartphones zal ook het aantal location based services (geboden diensten die gebruikmaken van GPS in je telefoon) zoals Foursquare sterk toenemen. 11 Social gaming Facebook heeft de afgelopen zes maanden flink geëxperimenteerd met een systeem van micro payments. Ze deelden gratis credits uit aan gebruikers om aan het systeem te wennen en sloten een grote deal met Zynga om de credits aan hun games toe te voegen. Dit zou de komende jaren wel eens kunnen uitgroeien tot een zeer grote inkomstenbron voor Facebook. Want als dit systeem van micro payments met Facebook-credits aanslaat, zullen bedrijven in de rij staan om het toe te passen en gaan mensen het platform gebruiken voor het aanschaffen van allerlei producten en diensten. 14 Branded content Social gaming, games die worden gespeeld via sociale netwerken zoals Facebook, worden steeds populairder en mobieler. 12 Vraag- en antwoordsites Deze websites zijn niet nieuw en bestaan al meerdere jaren, maar de nieuwe social toepassingen en grotere massa’s hebben nieuwe, innovatieve start-ups opgeleverd en bestaande websites een impuls gegeven. Facebook is momenteel bezig een vraag en antwoord applicatie uit te werken voor haar gebruikers. Doel is de geweldige collectieve kennis binnen het netwerk optimaal te kunnen benutten. Een innovatieve nieuwkomer om in de gaten te houden is Quora.com. De kracht van gemeenschappelijke kennis is enorm en sociale netwerken maken het delen van kennis gemakkelijk. Merken en bedrijven realiseren zich steeds meer dat ze werkelijke toegevoegde waarde moeten bieden om de aandacht van de consument te krijgen. Waardevolle content bieden is beter dan het zenden van reclame-uitingen. Consumenten zijn steeds minder te vangen met traditionele reclame. Slimme bedrijven produceren content waarover gesproken wordt en die de gebruikers betrekt bij hun merk. Daarnaast integreren ze hun content in sociale netwerken als Facebook, Twitter en Linkedin met een koppeling naar de eigen website. De verwachting is dat video een steeds belangrijkere rol gaat spelen bij branded content. Bronnen: NIMA Expert Class social media, The Next Web en Marketing Online 10 Pagina 9

Pagina 11

Interactieve digitale tijdschrift, deze uitgave of krant is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het online bladerbaar maken van digi relatiemagazines.

NIMA Marketingagenda 10/11 Digitale Marketing Lees publicatie 8Home


You need flash player to view this online publication