Facebook 25.000 Turken hielpen Facebook via de applicatie Translations met de vertaling. Zo is in slechts drie dagen de Turkse versie van Facebook ontstaan. En dat allemaal op basis van vrijwillige bijdragen. Facebook laat de crowd het werk doen. Hierdoor werken er slechts 1.400 mensen wereldwijd bij deze social networking site. In vergelijking: Hyves heeft 250 werknemers. Social Shopping 8 Social Commerce Dell IdeaStorm Zo’n vijf jaar geleden begon de Amerikaanse journalist Jeff Jarvis de blog DellHell om zijn slechte ervaringen met de customer support van Dell te kunnen spuien. Al snel stond de blog in de top tien zoekresultaten van Google als je op Dell zocht. Dell heeft contact gezocht met Jarvis en samen hebben ze het probleem aangepakt. Dell stelde een team van bloggers samen dat op sites en blogs ging luisteren en waar mogelijk consumenten assisteren. Wat bleek? Consumenten kwamen zelf met ideeën. Voor deze ideeën heeft Dell IdeaStorm ingericht wat nu een enorm succes is en veel navolging heeft gekregen (bijvoorbeeld Starbucks). Mediakosten: nul euro. Opbrengst: tienduizend ideeën en vierhonderd implementaties. In een sociaal netwerk producten verkopen, dat is social shopping. Levi’s is een van de eerste grote merken die de Facebook social plugin heeft geïntegreerd in haar online shop. Shoppers worden via een button in de Levi shop uitgenodigd om sociaal te shoppen. Van daaruit kunnen ze hun Levi’s-producten delen met vrienden, ‘Vind ik leuk’ maken, of ‘Top-Liked’-producten in hun netwerk vinden. Hiervoor moeten ze verbinding maken met Facebook via Facebook Connect, een simpel één-klikproces. Group buying Een sterk groeiend fenomeen in social commerce is group buying, waarbij consumenten zich via online platforms verenigen om zo scherpe deals te krijgen. Het idee achter dergelijke platforms is simpel en niet nieuw: breng veel mensen bij elkaar, beding massakorting en regel hierdoor topdeals. Omdat mensen nu zo gemakkelijk met elkaar in contact kunnen komen, groeit deze manier van online verkoop gigantisch. 9 Pagina 8

Pagina 10

Heeft u een catalogus, digibrochure of eweekbladen? Gebruik Online Touch: lesboek online bladerbaar maken.

NIMA Marketingagenda 10/11 Digitale Marketing Lees publicatie 8Home


You need flash player to view this online publication