TRENDS EN ONTWIKKELINGEN BELANGRIJKE TRENDS IN DIGITALE MARKETING De ontwikkelingen in digitale marketing zijn bijna niet bij te houden. Wat vandaag hot is, kan morgen al achterhaald zijn. De volgende trends lijken echter stabiel te zijn en zullen zich de komende jaren nog verder ontwikkelen. 1 Social media 5 Webanalytics Dat social media geen voorbijgaande gekte zijn lijkt inmiddels duidelijk. Social media are here to stay! De komende periode zullen bedrijven moeten bepalen niet óf, maar hoe ze met social media omgaan, zowel intern als extern. 2 Information overload Webanalytics brengen de consument steeds beter in kaart door integratie van consumentendata van internet, zoekmachines en mobile. 88 procent van de marketeers gebruikt webanalytics of is dat van plan te gaan doen. Het vertalen van webanalytics naar een bruikbaar advies blijkt echter nog een lastige klus, hetgeen wordt bevestigd door 94 procent van de marketeers. 6 Crowdsourcing We worden overspoeld met zintuiglijke prikkels; informatiemoeheid is een veelgehoorde klacht onder consumenten. Uiteindelijk draait het voor marketeers om één woord: relevantie. Hoe kan ik in een tijd van te veel informatie waarde toevoegen? Hoe kan ik relevant zijn? 3 Marketingbudgetten verschuiven nog meer naar online Dankzij crowdsourcing kun je mensen in jouw netwerk, maar ook wildvreemden, om hulp vragen of uitdagen om problemen op te lossen. 7 Cloud services Online kanalen zijn goedkoper en beter meetbaar, redenen om steeds meer budget voor digitaal te reserveren, ten koste van traditionele kanalen. 4 Grotere rol voor targeting en personalisatie Communicatie wordt steeds specifieker. Marketeers kunnen steeds beter ook ‘anonieme’ bezoekers targeten op basis van url-verwijzingen, zoektermen, geo-locatie en andere inzichten. Met de opkomst van internet en 3G is internet overal: ‘it’s in the cloud’. Vroeger moest je investeren om iets te starten; tegenwoordig kun je voortborduren op bestaande mogelijkheden. Layar, een mobiel augmented reality-platform, is hiervan een succesvol – en Nederlands – voorbeeld. Layar heeft in zeer korte tijd een business opgebouwd op basis van de cloud. Sinds de introductie medio 2009 zijn er 1.100 Layars ontwikkeld en 3.000 in ontwikkeling, allemaal door een wereldwijde community van (nu) 5.000 Layar-uitgevers en -producers. 8 Pagina 7

Pagina 9

Heeft u een archief, magstream of web uitgaves? Gebruik Online Touch: pdf online bladerbaar publiceren.

NIMA Marketingagenda 10/11 Digitale Marketing Lees publicatie 8Home


You need flash player to view this online publication