ONDERZOEK EN ONTWIKKELINGEN Trendonderzoek belangrijke online ontwikkelingen Social Media Monitor 2010 Internetadviesbureau Jungle Minds deed begin 2010 een onderzoek onder 200 online marketeers en vroeg hen wat zij de belangrijkste internettrends vinden. Hierbij konden zij kiezen uit een lijst van veertig onderwerpen die in de komende periode ‘hot-or-not’ zijn. Als belangrijkste trend komt location based services naar voren: 93 procent van de 200 ondervraagde internetprofessionals noemt deze trend ‘hot’. 1. Location based services 2. Mobiel internet 3. Usability 4. Behavioural targeting 5. Apps 6. Engagement 7. Mobile commerce 8. Webanalytics 9. Webcare 10. User generated content 93% 92% 88% 88% 84% 82% 81% 79% 78% 78% Andere populaire onderwerpen zijn rich content (77%), co-creatie (77%), social commerce (67%) en online reputatiemanagement (67%). Onderwerpen die minder scoren zijn onder meer Bing met slechts 12% van de stemmen, Google wave (32%), widgets (34%), corporate blogging (37%), social media advertising (43%) en wiki’s (43%). Bron: Jungle Minds De Social Media Monitor is het onafhankelijke onderzoek naar de inzet van social media in Nederland en wordt jaarlijks uit gevoerd door Social Embassy. De Social Media Monitor richt zich op de top 100 van Nederlandse adverteerders gebaseerd op bruto advertentie-uitgaven. Onderzocht is in hoeverre de grootste merken in Nederland actief en structureel de sociale netwerken Hyves, Twitter, Facebook, YouTube, LinkedIn en weblogs inzetten om hun doelgroep aan zich te binden en bedrijfsdoelstellingen te realiseren. Deze inzet hebben zij gewaardeerd op de factoren aanwezigheid, content, activiteit, interactiviteit en authenticiteit. Een samenvatting van de resultaten: • ol.com staat voor de tweede keer achtereen bovenaan qua B inzet van social media. • 7 procent van de top 100-merken is aanwezig op social media. 6 Dit is een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar. • r is een sterke professionalisering gaande wat betreft de inzet E van social media: organisaties denken duidelijk na over hun strategie en doel op dit vlak. • raditionele bedrijven rukken op. Waren het aanvankelijk vooral T ICT-gerelateerde bedrijven, nu is bijvoorbeeld HEMA ook sterk aanwezig. • witter, LinkedIn en YouTube zijn de meest gebruikte netwerken T in Nederland. • r is een explosieve groei in de toepassing van LinkedIn. E • oor het eerst is er een officiële functie – ‘social media V manager’ – voor de inzet van social media. Dit geldt in 12 procent van de gevallen. Het merendeel valt onder online marketing of communicatie/PR. • et vakgebied is hard in ontwikkeling, de normen stijgen H navenant. Met Bol.com’s winnende score van vorig jaar zou het bedrijf dit jaar maar net de top tien hebben gehaald. Bron: Social Media Monitor augustus 2010 12 Pagina 11

Pagina 13

Interactieve internet magazine, deze flyer of whitepaper is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het online op uw website plaatsen van e-gebruiksaanwijzingen.

NIMA Marketingagenda 10/11 Digitale Marketing Lees publicatie 8Home


You need flash player to view this online publication