Onderzoek naar de valkuilen van social media campagnes Vijftigplusser actief met social media Wist je dat Nederlandse vijftigplussers, vergeleken met de rest van Europa, de actiefste gebruikers van social media zijn? Veertig procent van de Nederlandse babyboomers leest content die gegenereerd is via social media kanalen. Tien procent neemt actief deel aan het generen van die content via postings, het schrijven van reviews en het geven van ratings. Van deze doelgroep is tien procent actief met het uploaden van filmpjes en foto’s. Bron: Research Forrester december 2009 Marketeers zijn het erover eens: social media zijn niet meer weg te denken. Ondernemingen zijn volop aan het experimenteren om ze in te zetten, met name in campagnes. Helaas blijkt dit vaak nog niet erg succesvol. Wat staat een geslaagde toepassing van social media in de weg? Het Duitse Brand Science Institute zocht het uit en deed onderzoek in twaalf Europese landen, sprak met 563 marketeers van 52 merken over hun social media projecten en de reden waarom ze zo vaak misgaan. Uit het onderzoek bleek dat: • 81% geen duidelijke social media strategy heeft; • slechts 7% de waarde snapt van interactie met de klant; • slechts 27% de klant begrijpt; • 6% vindt dat de juridische afdeling social media projecten 7 hindert; • 72% vindt dat social media viral moeten zijn; • 4% vergelijk social media metingen met standaard media8 metingen; • 76% social media verkeerd meet, als ze het al meten; • slechts 7% de crm-waarde van social media snapt; • 91% budgetten verkeerd alloceert; • 37% denkt dat social media voor media-inkoop staan; • slechts 11% over social media guidelines beschikt; • 6% niet weet hoe om te gaan met een slechte social media 8 ervaring; • slechts 4% social media ervaring deelt binnen het bedrijf. Bron: Brand Science Institute 13 Pagina 12
Pagina 14Scoor meer met een online shop in uw mailings. Velen gingen u voor en publiceerden reisgidsen online.
NIMA Marketingagenda 10/11 Digitale Marketing Lees publicatie 8Home