Social media Op basis van alle blogposts over het onderwerp social media zou je bijna denken dat dit fenomeen al in een volwassen stadium verkeert. Denk aan de talloze cases uit Amerika en al het nieuws rondom diensten als Hyves, Facebook en Foursquare. Niets is echter minder waar. Er wordt online veel over gepraat, maar voor het merendeel van de bedrijven bevindt de toepassing van social media zich in een experimentele fase. Hoeveel ondernemingen hebben nu echt ervaring met social media activiteiten? Voor 37 procent van de ondervraagde organisaties komt dat op meer dan één jaar ervaring. Veel bedrijven in Nederland zijn pas recent begonnen of gaan nog van start met social media. Maar duidelijk is dat je er als marketeer niet meer omheen kunt. Dachten veel mensen aanvankelijk nog dat het een hype was, inmiddels is zo goed als iedereen ervan overtuigd dat social media netwerken zullen blijven. Daarbij zal het belang en de omvang van dit kanaal alleen nog maar toenemen. Voor marketeers zijn deze ontwikkelingen erg interessant. Maar het vraagt wel een andere manier van denken als je social media succesvol wilt inzetten. In dit tijdperk van earned media staat relevantie voor je doelgroep centraal. Content is koning! Mensen en relaties vormen de kern van het verhaal. Investeer dus eerst en bouw een relatie op; dan pas kun je wat terugvragen. Social media marketing is altijd onverwacht. Als je iets start, weet je niet precies waar het eindigt. Bedenk echter wel vooraf wat je wilt bereiken en bepaal je strategie. Kies verder voor de social media-kanalen die bij je merk, product of dienst passen. Niet alle kanalen zullen geschikt zijn. Ga voor een tone-of-voice die past bij de (verwachtingen van de) doelgroep, het medium en je merk. Het effect van je social media marketing kun je meten aan de hand van social metrics en media metrics. En vergeet niet de optimalisatieslag op basis van deze metrics. 14 Pagina 13
Pagina 15Voor gidsen, online uitgaves en studiegidsen zie het Online Touch beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een webwinkel in uw publicaties.
NIMA Marketingagenda 10/11 Digitale Marketing Lees publicatie 8Home