CONVERSIEOPTIMALISATIE Verhoog je online rendement Conversieoptimalisatie Hoe kun je online verkoopkanalen zodanig optimaliseren dat ze meer omzet genereren? Een vraag die menig internetmarketeer plaagt. Om de focus op ROI te houden, is het van belang dat je continu test, meet, analyseert en optimaliseert. Conversieoptimalisatie – het aantrekken van relevant verkeer naar je website – is behalve leuk ook zeer lucratief; zelfs de kleinste inspanningen worden beloond. Zoekmachinemarketing Conversieoptimalisatie begint met het bepalen van je website doelstellingen en het omzetten hiervan in meetbare KPI’s. Wil je de doorklikratio en daarmee het aantal bezoekers verhogen? Of kies je voor het vergroten van de gemiddelde orderwaarde? In het begin wil je waarschijnlijk alles het liefst tegelijk doen, maar focussen op één of twee doelen is verstandiger. Door stap voor stap verbeteringen door te voeren, houd je controle over het proces. Uiteindelijk levert dit ook meer resultaat op. Om goed gevonden te worden in de zoekresultaten is zoek machineoptimalisatie van groot belang. Hiervoor dient de website zodanig ingericht te zijn dat zoekmachines snel en gemakkelijk de inhoud kunnen indexeren. Een simpele maar effectieve start kun je al maken door je website te voorzien van geheel unieke content. Zorg dat de inhoud aansluit op je marketingdoelstellingen. Zo zal een webshop meer call-to-actions moeten bevatten dan een informatieve site. Adverteren in zoekmachines (search engine advertising) sluit daarnaast goed aan op de online marketingmix om leads aan te trekken. Met promotiemiddelen zoals Google Adwords kun je in korte tijd een campagne opzetten waarmee zeer gerichte advertenties aan de zoeker kunnen worden getoond. Het aantal conversies zal een vlucht nemen wanneer je ervoor zorgt dat de advertenties ook perfect aansluiten op het aanbod van de landingspagina. 46 Pagina 45
Pagina 47Voor kranten, online rapporten en brochures zie het Online Touch CMS beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een e-commerce shop in uw boeken.
NIMA Marketingagenda 10/11 Digitale Marketing Lees publicatie 8Home