Webanalytics Off-site optimalisatie Optimaliseren gaat hand in hand met webanalytics, die het mogelijk maken om het bezoekersgedrag van sites inzichtelijk te maken. Ontdek hoe bezoekers op je site zijn gekomen en welke pagina’s men het interessantst vindt. Maak ook een trechter van het bestelproces aan, zodat je in één oogopslag kunt zien in welke stap van het bestelproces een bezoeker is afgehaakt. Met deze geweldige statistieken kun je allerlei knelpunten in je website verbeteren. Stappen mensen al vroeg uit het bestel proces? Dan kan het zijn dat je net iets te veel gegevens vraagt van de klant, of dat het bestelproces onduidelijk is. Haakt men net voor de betaling af? Bekijk dan of je wel de meest gangbare betaalmethodes hanteert. Al deze kwantitatieve data vertellen je echter nog niets over de reden waarom een bezoeker afhaakt. Wat speelt zich precies af in het hoofd van de bezoeker? Meet ’t en je weet ‘t, door gebruik te maken van kwalitatieve webanalytics tools zoals Kampyle. Kampyle maakt het mogelijk feedback te krijgen van bezoekers op een bepaalde pagina. Leg deze kwalitatieve data naast je kwantitatieve data en zie waar de schoen wringt. Als je eenmaal weet waar het probleem zit en wat de reden erachter is, kun je het probleem effectief verhelpen. Naast site-optimalisatie kun je ook aanzienlijke vooruitgang boeken door te analyseren wat er zich buiten de website afspeelt. Voordat bezoekers overgaan tot een aankoop wenden zij zich vaak eerst tot allerlei andere content, zoals review- en vergelijkings websites. Positieve reviews hebben een enorm stimulerend effect op de aankoopbereidheid. Anderzijds kunnen ontevreden klanten er onverhoopt voor zorgen dat negatieve reacties over je bedrijf hoog in de zoekresultaten terugkomen, met kwalijk effect op je resultaten. Belangrijk dus om je online reputatie goed in de gaten te houden! Concluderend Je online rendement kun je verhogen door continu te testen, meten, analyseren en optimaliseren. Onderneem daarbij actie op basis van verzamelde kwalitatieve en kwantitatieve data. Kleine acties kunnen daarbij al veel resultaat opleveren. Met het oog op ROI is conversieoptimalisatie daarom een must voor iedere zichzelf serieus nemende internetmarketeer. Gevestigde organisaties zouden webanalytics niet slechts als een rappor tage van cijferreeksen, maar als een zeer belangrijke business intelligence tool moeten zien. Tools: Webanalytics: Webanalytics: SEA: Testen: Bron: Yonego Google Analytics Kampyle Google Adwords Google Website Optimizer 48 Pagina 47
Pagina 49Interactieve web rapport, deze flyer of onderwijscatalogus is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het online publiceren van elesboeken.
NIMA Marketingagenda 10/11 Digitale Marketing Lees publicatie 8Home