Vier interessante nieuwe lifestyles Om het gedrag van consumenten te kunnen duiden gaat Vincent Gregoire, creative director van forecastingbureau Nelly Rodi uit Parijs, terug in de tijd. De hippies en krakers van de jaren zestig en zeventig zetten zich af tegen alles wat hun ouders representeerden. Zo ontstaat in de jaren tachtig een nieuwe generatie creatieve volwassenen. Het is dan ook de tijd van ‘performances, art en uitvindingen’. Tien jaar later volgt de weerslag: men zoekt naar stabiliteit via materialisme. Dit leidt tot een doorgeslagen consumentisme, dat zich weerspiegelt in de jongerenculturen van rond de eeuwwisseling. Daarbij gaat het vooral om ‘showing off’: geld, seks en blingbling. De consumptiegolf vindt zijn einde in de recente wereldwijde economische crisis. ‘There was a big bug in the computer and we need to fix it’, aldus Gregoire. Positief is dat vanuit problemen nieuwe oplossingen ontstaan die terug te vinden zijn in allerlei verschillende lifestyle- en trendvertalingen. Je moet eerst door een dal voordat er iets kan veranderen, zo blijkt maar weer eens. Ook geeft Gregoire aan dat het ik-denken verandert in wij-denken. DE DOORGROEI van de prosumer 2011 wordt volgens hem het jaar van de ‘prosumer’. Deze ‘professional consumer’ observeert, rationaliseert en bekritiseert; hij denkt na bij wat hij aanschaft en stelt vragen. Wat houdt het product in? Heeft het betekenis of een achterliggende gedachte? Biedt het een meerwaarde en is de producent niet alleen gericht op winst? Krijg ik de juiste service voor mijn geld? Bewust consumeren dus, met mens en natuur in het centrum van de aandacht. Het materialisme gaat overboord. Vincent Gregoire ziet vier verschillende lifestyles (consumententypes) ontstaan: 1. Fix-its: ‘Repair power in hand of the consumers.’ Save en share. Urbanists. Herstellen van connectie met de natuur. Creëren van oplossingen: recycling, de-constructie, re-combining etc. 2. Emotechno’s: ‘Breaking out of authorities.’ Voorlopers. Het nieuwe zen met technologie wetenschap. Re-connecting. Nieuwe moderniteit. 3. Activisten: ‘I did it myself, in a very energetic way.’ Nieuwe rebellen, volgende generatie feministen. Man en vrouw met nieuwe balans. Respecteren wat was, zoals natuur. Opstandig zijn, met een reden. 4. Sophistocrats: ‘Imagine the future with alternative solutions.’ Het nieuwe classicisme. Morele waarden. Niet veel geld, meer met minder. Groen en glitter. Het nieuwe luxe. 14 Pagina 13

Pagina 15

Heeft u een flyer, onlinemag of e-gebruiksaanwijzingen? Gebruik Online Touch: onderwijscatalogus van papier naar online converteren.

NIMA Marketingagenda 10/11 Klantgericht Ondernemen Lees publicatie 7Home


You need flash player to view this online publication