Kansen voor de marketeer De waarde van mond-tot-mondreclame neemt verder toe. Want wanneer de consument eenmaal de waarde ziet van product, merk en/of bedrijf, wordt het verder verteld. ‘Sharing’, de wordof-mouth van deze tijd, is een centraal begrip. De consument deelt zijn ervaring niet alleen met vrienden, familie en kennissen, maar ook – en vooral – via social media. Hierdoor neemt de kracht en het bereik van de consument enorm toe. Voor de marketeer betekent dit dat inventiviteit het nieuwe sleutelwoord is. In retailtermen: alleen een goede winkeluitstraling volstaat niet, je moet de consument wisselende sfeerbelevingen bieden. En niet minder belangrijk: het gaat nu niet langer om individueel beleefde voldoening, maar om wij-denken en collectieve hoop. Een heel nieuwe wereld, zowel real-life als virtueel. Als je product en service waarde hebben, komt de consument naar je toe. De vier genoemde lifestyles zijn vrijwel direct naar producten en retail te vertalen. 1. Conscious Citizens (fix-its): ‘Storytelling; Tell the truth; Back to Essence; Premium Second Hands; Recycled merchandising; Recycled Energy; Limited Assortment; Fair Price, Fair Choice; Charity system.’ 2. Emotional Tech-y (emotechno): ‘Online Retail; Automotive Retail; Container Retail; On My Way Retail; Touch + Feel; High Concept Store; Try + Buy; Home Extension; Mobile Use; Visibility + Functionality.’ 3. Experimentals (sophistocrats): ‘Hijacking; New Multibrands; Human Inside the Store; Darkside.’ 4. Happy Anti (activisten): ‘New Communities; Pocket + Pop up Stores; Neighbourhood Fashion; Nearby Fashion; Nearby Grocery; Toys; Tag; In store Studio.’ Voor het luxesegment komt daar nog bij: 5. New Connoisseurs: ‘Premium Collaborations; Platinum Gold; Platinum Silver; Member Only; Primary Volumes; Art Gallery Boutique; Premium Service.’ Bron: Yildiz Celie op stylink.nl ‘Be different, innovative, readable, closer to your costumer and truthful.’ Vincent Gregoire 15 Pagina 14

Pagina 16

Heeft u een lesmateriaal, onlinekat of digi-onderwijsmagazines? Gebruik Online Touch: onderwijscatalogus naar een online publicatie omzetten.

NIMA Marketingagenda 10/11 Klantgericht Ondernemen Lees publicatie 7Home


You need flash player to view this online publication