Slimme en veeleisende consumenten dwingen marketeers geleidelijk tot een persoonlijke, directe benadering van hun klanten. De consument wint nog steeds aan macht. Onder invloed van de economische crisis, maar evenzeer door toenemend gebruik van internet en mobiele telefoon koopt hij steeds gerichter zijn producten. Dit blijkt uit een wereldwijd onderzoek van IBM’s Institute for Business Value (IBV) onder ruim 30.000 consumenten. De ‘slimme consument’ die optimaal gebruik maakt van nieuwe technologieën, is een wereldwijd fenomeen. Slimme consumenen raadplegen de aanzwellende berg beschikbare digitale informatie over winkels en producten om zorgvuldige aankoopbeslissingen te nemen. Meer dan 40 procent besluit op grond hiervan bijvoorbeeld om van winkel te veranderen of ook eens bij een ander te shoppen. Een nieuwe trend is verder het gebruik van sociale netwerken als Twitter en Facebook. Consumenten delen via deze digitale kanalen hun retail- en productervaringen met andere ‘twitteraars’. Klanten zoeken interactie met elkaar en met retailers. Winkelketens zouden op deze trends moeten inspelen, stelt Robert Garf van IBV. ‘Een statische informatiepagina met algemene bedrijfsinformatie is dan zeker niet genoeg.’ SLIMME CONSuMENT IN OpMARS Ook ten opzichte van bedrijven leggen ze de lat hoger. Ze willen meer aanbiedingen op maat en ook een beter inzicht in de beschikbaarheid van gezochte producten. Meer dan 60 procent van de respondenten is bereid producten te kopen via de mobiele telefoon, terwijl 75 procent op die manier wil uitzoeken waar de dichtstbijzijnde winkel is. 66 procent wil online kunnen zien welke producten in voorraad zijn voordat ze naar de winkel stappen. De dialoog aangaan Toegang tot technologie en informatie geeft consumenten alle macht. Winkelketens kunnen het zich niet meer veroorloven stil te zitten terwijl de digitale revolutie zich voltrekt. Ze moeten de online consument op een andere manier zien te bereiken, namelijk door de dialoog aan te gaan en een meer gerichte één-op-éénbenadering. Bedrijven zullen hier uiteindelijk van profiteren. Immers, 61 procent van de ondervraagden geeft aan meer geld te willen spenderen bij bedrijven die moeite doen voor een persoonsgerichte benadering. Bron: ANP, april 2010 16 Pagina 15

Pagina 17

Interactieve web jaarverslag, deze artikel of onderwijscatalogus is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het online maken van digi sportbladen.

NIMA Marketingagenda 10/11 Klantgericht Ondernemen Lees publicatie 7Home


You need flash player to view this online publication