We leven in een tijd waarin het individu meer dan ooit gelooft in zijn eigen mogelijkheden en talenten. Dat verklaart onder meer het succes van programma’s als Popstars, waaraan zelfs zeventigplussers meedoen. De individuele persoon staat steeds meer zelf aan het stuur en is ‘empowerd’. Krachtsverhoudingen verschuiven steeds meer naar het individu. Mensen hebben geen behoefte meer aan organisaties die zonder gegronde reden autoriteit uitstralen. De klant is niet meer per definitie goed van vertrouwen, dat moet verdiend worden. Van organisaties wordt geëist dat ze authentiek en echt zijn en zich bekommeren om het collectief belang. Door de stijgende welvaart kan de postindustriële mens voor zien in zijn primaire behoeften zoals wonen, werk, scholing en inkomen. Meer en meer welvarende consumenten zijn op zoek naar zingeving, intellectuele verdieping, bijzondere ervaringen en vervulling van emotionele behoeftes. Hun uitgavenpatroon laat een verschuiving zien naar meer immateriële zaken in de sfeer van vrije tijd, reizen, sociale interactie en beleving. Samensmelting van deze trends en ontwikkelingen heeft geleid tot ‘de nieuwe klant’ en het ontstaan van social networks, communities en de ‘experience economy’. Digitale marketing vormt hier als containerbegrip de rode draad. Digitale marketing vormt de rode draad Naast deze individualisering valt er, zoals eerder aangegeven, een (tegen)trend te bespeuren in de vorm van sociaal individualisme, waarbij mensen relaties aangaan met hun omgeving. Dit gebeurt op meerdere plekken: in het gezin, in de buurt, op het werk, in het verenigingsleven of in virtuele gemeenschappen op internet. De consument houdt echter ook hier het heft in handen. Hij bepaalt zelf aan welke gemeenschappen en netwerken hij wil deelnemen, en op welke manier. Bron: klantgerichtondernemen.blogspot.com 17 Pagina 16

Pagina 18

Scoor meer met een webshop in uw artikelen. Velen gingen u voor en publiceerden studiegidsen online.

NIMA Marketingagenda 10/11 Klantgericht Ondernemen Lees publicatie 7Home


You need flash player to view this online publication