Onderzoek van TalkTrack laat nog iets opmerkelijks zien. In dit continue onderzoek dat sinds 2006 in de VS loopt, zien we niet alleen dat producten en diensten een erg geliefd gespreksonderwerp zijn (3 miljard impressies per dag) – consumenten spreken in de meeste gevallen ook positief over een merk. Waarom? Om te laten zien dat ze zelf een goede keuze hebben gemaakt en anderen graag willen helpen een goede of betere keuzes te maken. Positieve referenties over een merk kunnen de winstgevendheid sterk beïnvloeden. Maar tot welke klanten moet je je wenden bij referral marketing? Veel programma’s richten zich op veelgebruikers, de zogenaamde heavy users. Maar in de praktijk blijken deze gebruikers vaak niet de top referrers te zijn. Daarvoor moet je bij de écht geestdriftige klanten zijn; aanbevelingen worden namelijk vooral gedaan uit enthousiasme. De sleutel tot succesvolle referral marketing is dus het enthousiasme van de klant. En de uitdaging voor de marketeer is om dat enthousiasme voortdurend aan te wakkeren. Om dit te kunnen bewerkstellingen is het belangrijk te weten wat de top referrer bezighoudt. Onderzoeken en analyses zijn daarbij niet effectief: die focussen vooral op wat er mis is en geven rationele informatie die niets zegt over de werkelijke drijfveren van klanten. Ga vooral zelf op onderzoek uit. Leef je in, probeer je top referrers goed te begrijpen, ga echt een relatie met hen aan voordat je met je eigen verhaal komt. Alleen zo kun je je ambassadeurs helpen bezield te blijven en anderen te beïnvloeden. Bron: NIMA Expert Class: referral marketing 35 Pagina 34

Pagina 36

Interactieve digi brochure, deze vakblad of clubblad is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het online bladerbaar op uw website plaatsen van internet club bladen.

NIMA Marketingagenda 10/11 Klantgericht Ondernemen Lees publicatie 7Home


You need flash player to view this online publication