Co-creatie Bij co-creatie worden producten en diensten samen met derden (klanten, eindgebruikers) ontwikkeld en verbeterd. Doel is van product development een gezamenlijke activiteit te maken. Organisaties verkrijgen zo meer inzicht in de wensen en behoeften van hun stakeholders, wat de kans op succes vergroot. Co-creatiecommunities zijn een specifiekere vorm van co-creatie waarbij online communities worden ingezet. Dit is de laatste twee jaar vooral een trend, omdat op deze manier in plaats van met focusgroepen en enquêtes de ‘crowd’ ook met elkaar aan de ontwikkeling van producten en diensten kan werken. Hiermee verschilt co-creatie met crowdsourcing, waar het om een eenmalige en grootschalige inzet van stakeholders kan gaan, die niet in een community hoeven te zitten. Co-creatietoepassingen daarentegen – en in het bijzonder co-creatiecommunities – kenmerken zich door een structurele inzet van externe partijen bij het ontwikkelen en verbeteren van producten en diensten. Dit betekent dat user-generated contentinitiatieven zoals die van Dove en Sloggi binnen dit begripskader niet tot co-creatie worden gerekend. Bij open innovatie draait het in het bijzonder om samenwerken met partnerorganisaties om samen te innoveren. Het betrekken van gebruikers bij dit proces is in principe ook mogelijk, maar dat is slechts een deel van open innovatie. ‘Bij co-creatie ga je duurzaam in dialoog met de doelgroep. Het gaat om respect en wederkerigheid. Crowdsourcing is geen co-creatie! Het is eigenlijk niets anders dan de oude ideeënbus. Je haalt iets bij de massa vandaan, maar brengt niks terug.’ Sander Dullaart, Favela Fabric 36 Pagina 35

Pagina 37

Scoor meer met een webwinkel in uw presentaties. Velen gingen u voor en publiceerden onderwijscatalogi online.

NIMA Marketingagenda 10/11 Klantgericht Ondernemen Lees publicatie 7Home


You need flash player to view this online publication