Voorbeelden van organisaties die co-creatie toepassen: OV9292 AMRO Blackboard Ikwilbolletje.nl Gemeente Den Haag: Den Haag in 2020 Gemeente Smallingerland: Wij bouwen een Wijk KLM: KLM Bluelab KPN: HiXperiment Ministerie van EZ: Innovatie 2.0 Linkedin en Wetpaint Philips: LiveSimplicity PickWick (via Redesign me) Robeco: Robeco-Connect Sara Lee TNO: Not Invented Yet Unilever: Mindbubble en Yunomi Bekende internationale voorbeelden: Dell: Dell IdeaStorm Google: Google Android LEGO: LEGO Factory Nike: NikeID NoKia: NoKia Betalabs Procter & Gamble: Vocalpoint Samsung: Samsung Mobile Innovators Starbucks: MyStarbucksIdea Bron: www.martijnstaal.nl User-generated content De ster van user-generated content (UGC) is rijzende. Het eclatante succes van sites als YouTube heeft de interesse gewekt, zodat marktpartijen volop hun kansen aan het beproeven zijn. De Telegraaf experimenteert met Sugababes TV, Rabobank en MediaMall met persoonlijke tv-pilots en PCM en Talpa met Skoeps.nl. Interessant is dat niet alleen ‘traditionele’ contentpartijen zoals omroepen en tv-aanbieders de ontwikkelingen rond UCG volgen. Ook ‘brick and mortar’-bedrijven als banken en vliegmaatschappijen zijn op zoek naar toepassingen. Grote vraag blijft: hoe verdien je er geld aan? Ondanks het hype-gehalte van UGC ontstaat de voorzichtige overtuiging dat UGC kansen biedt. Toch blijken maar weinig organisaties te weten op welke manier hun business van user-generated content kan profiteren. Hoewel de meeste initiatieven gebaseerd zijn op advertentie-inkomsten, is het onwaarschijnlijk dat dit voor alle UGC toepassingen geldt. En na berichten van onder andere de enorme kosten die partijen als YouTube maken aan hosting en copyright issues, en minder succesvolle resultaten van onder andere Sugababes TV en Shoobidoo, lijkt de noodzaak tot verder onderzoek naar de businesskansen van UGC alleen maar groter. Na onderzoek onder een aantal Nederlandse en buitenlandse initiatieven (variërend van Ilse Media’s Web-log.nl tot MediaMall en restaurantgids IENS) is meer inzicht verkregen in de businessmodellen die er momenteel voor user-generated content worden gehanteerd, en welke conclusies je daaruit kunt trekken. Zo blijkt dat advertising alleen niet voldoende is. Naast advertising (bv. Web-log.nl) en sponsoring (bv. Wikipedia) zullen organisaties naar aanvullende bedrijfsmodellen moeten kijken om hun UGC-initiatief te laten renderen. Een aantal voorbeelden zijn: 37 Pagina 36

Pagina 38

Heeft u een onderzoeksrapport, digitaal bladeren of digitale kranten? Gebruik Online Touch: archief online op uw website plaatsen.

NIMA Marketingagenda 10/11 Klantgericht Ondernemen Lees publicatie 7Home


You need flash player to view this online publication