1. Gebruikers laten betalen voor UGC 4. UGC kan de concurrentiepositie verbeteren Sommige UGC-aanbieders vragen hun gebruikers of bezoekers een fee te betalen. Dit geldt voor UGC-initiatieven zoals Habbo Hotel en Second Life, waarbij gebruikers in ruil voor betaalde credits of currency kleding en diensten kunnen aanschaffen. 2. Verkoop via andere kanalen User-generated content kan worden gebruikt om inkomsten te genereren via andere kanalen. Chinees UGC-ininitatief Toodou bijvoorbeeld hanteert een revenue share-overeenkomst met de mobiele-telefonieoperator Dragon Mobile voor distributie van de content via het mobiele kanaal. Ook Nederlandse initiatieven zijn hiermee bezig. Zoals IENS, dat de database (die voor een groot deel gevuld is met UGC) gebruikt om B2B- en B2C-restaurantgidsen in print te verkopen. 3. UGC kan nieuwe diensten faciliteren Gebruikers van MediaMall kunnen zelfgemaakte foto’s, video’s of nieuws plaatsen en bekijken. MediaMall wordt ergens dit jaar opgenomen in het ‘Mine’ televisiepakket van KPN. Door boven op het televisieaanbod allerlei – exclusieve – communitydiensten aan te bieden, onderscheidt KPN zich van andere tv-aanbieders. En als MediaMall-gebruikers eigen content van hun lokale voetbalwedstrijd en eigen foto’s en video’s bij MediaMall hebben staan, en al over een settop box beschikken, zullen zij minder snel overstappen naar een andere tv-aanbieder. Naast tv- en internetbedrijven zoeken ook de ‘traditionele’ nieuwspartijen naar lucratieve inzet van UGC. De Telegraaf is bijvoorbeeld zeer actief met het verkennen van nieuwe platforms. Met initiatieven als HabboHotel en Sugababes probeert De Telegraaf het bereik onder de jeugd verder uit te breiden. Hierdoor wordt het voor adverteerders interessanter om in de krant te adverteren. De Twentse Courant Tubantia van Koninklijke Wegener zet sinds ongeveer een jaar succesvol in op dorpspleinen die gericht zijn op specifieke regio’s en buurten. De krant overweegt een landelijke uitrol. Door op de UGC-kar te stappen, vergroot Tubantia haar vermogen om sneller nieuws te registreren; journalisten weten namelijk ook niet alles, en burgers kunnen het professionele nieuws aanvullen met nieuwe perspectieven. Een ander voordeel is dat de krant een groter bereik van de doelgroep bewerkstelligt, waarmee zij interessanter wordt voor adverteerders. UGC wordt steeds vaker ingezet om nieuwe diensten te faciliteren. Zo verkoopt Toodou marktonderzoek en zet YouTube online talentenjachten op voor bands. In Nederland is de NCRV bezig met sites als OngekendTalent.nl, SeriousTalent.nl en VideoTalent.nl, waarvan de UGC wordt ingezet in programma’s als Man Bijt Hond. 38 Pagina 37

Pagina 39

Scoor meer met een online winkel in uw uitgaves. Velen gingen u voor en publiceerden onderwijsmagazines online.

NIMA Marketingagenda 10/11 Klantgericht Ondernemen Lees publicatie 7Home


You need flash player to view this online publication