5. UGC kan de klantloyaliteit verhogen 6. UGC kan kostenbesparingen opleveren Sommige UGC-aanbieders gebruiken user-generated content om de loyaliteit van hun klanten te vergroten. Zo zet KLM in op het personaliseren van cadeaucards met zelfgekozen foto´s en tekst, en bagagelabels van eigen ontwerp. Na de uitrol van businesscommunities probeert KLM zich ook met deze nieuwe UGC-diensten te onderscheiden van de concurrentie. Door de KLM experience te vergroten, verhoogt het bedrijf de klantloyaliteit en genereert het extra inkomsten. Ook Unilever boekt successen met de UGC-campagne ‘tijd voor echte schoonheid’ van Dove, en komt met een tweede versie waarbij consumenten hun eigen commercial kunnen maken. Een aantal organisaties zet UGC in om kostenbesparingen te behalen. Op deze manier kan UGC zelfs je organisatie overeind houden. Al eerder werd bekend dat CNN UGC voor haar programma’s gaat gebruiken en dat BBC News 24 gestart is met een user-generated News-programma. Ook Reuters en Yahoo zetten in op burgerjournalistiek. In Nederland brengt uitgeverij Tirion een reisboek uit, volledig samengesteld uit vakantiebeoordelingen van UGC-sites zoals Zoover.nl. Daarnaast zorgt het inmiddels bekende Skoeps voor kostenbesparingen voor aandeelhouder Talpa met een nachtprogramma op Tien. Persagentschap Belga in België gaat nog een stapje verder. Worden bezoekers al ingezet om nieuws van de dag in te sturen, zij kunnen nu ook de beste reportages kiezen en bepalen welke reporters in aanmerking komen voor een stage als professionele Belga-journalist. Interessant detail is daarbij dat UGC ook ingezet kan worden om de marketingkosten te drukken. Aangezien de UGC-trend relatief jong is, is er weinig ervaring met het fenomeen. Daarom zullen organisaties met nieuwe initiatieven vooral moeten experimenteren om te ontdekken wat werkt voor hun publiek en gebruikers. Zie bijvoorbeeld Shoobidoo en Sugababes TV, die eerst een ‘beta’-basisdienst opzetten en daarna stapsgewijs verbeteringen doorvoeren op de bestaande service. Ook XS4ALL experimenteert samen met de gebruikers: ze startte PersonalLivestream als een experimentele service met de vraag aan gebruikers om ervaringen en aanbevelingen te doen om de dienst te verbeteren. De partijen die nú experimenteren, hebben een duidelijke koppositie en kunnen hier het snelst van profiteren. 39 Pagina 38

Pagina 40

Heeft u een reisgids, virtual paper of digitale whitepapers? Gebruik Online Touch: uitgave online plaatsen.

NIMA Marketingagenda 10/11 Klantgericht Ondernemen Lees publicatie 7Home


You need flash player to view this online publication