4. Bespeel de pers 1. Beloon bestaande klanten voor hun doorverwijzing Vraag altijd aan je nieuwe klant welke persoon hem op jouw bedrijf heeft gewezen. Beloon deze referent met een persoonlijke attentie. Maak niet de fout door de beloning van tevoren in het vooruitzicht te stellen. Maak er een leuke verrassing van. Ervaringen van klanten (testimonials) spelen een steeds grotere rol bij een eventuele aankoop. Een positief verhaal in de krant kan ook helpen en heb je vaak zelf in de hand. Verwelkom bijvoorbeeld je honderdste klant in combinatie met je driejarig bestaan. Een mooie gelegenheid om de publiciteit te zoeken. Extra klanten zonder kosten Ook zonder torenhoge marketingbudgetten zijn er tal van manieren om extra klanten te trekken. We noemen er enkele. 2. Benader nieuwe klanten op een originele manier 5. Laat klanten het product ervaren Voorbeeld: een dealer in bestelbusjes is op zoek naar nieuwe klanten. Alle monteurs op de weg krijgen de opdracht uit te kijken naar busjes waar wat aan mankeert. De eigenaar van het voertuig ontvangt vervolgens een persoonlijke uitnodiging om het geconstateerde ongemak gratis te laten repareren, terwijl hij zelf in de tussentijd een kijkje neemt in de showroom. Aanloop gegaandeerd. r 3. Beloon klachten Werk eens gratis een halve dag voor een potentiële klant. Geef het product mee om het kosteloos een week uit te proberen. Hiermee breng je de koopdrempel een stuk naar beneden. Een mooi voorbeeld is een beddenzaak die aanbiedt om het bed een weekend uit te proberen bij een lokaal hotel, en dat tegen een schappelijke prijs. Koop je het bed, dan krijg je de kosten van het uitje retour. Bron: www.descherpepen.nl Een probleem voor veel bedrijven is dat klanten na een slechte ervaring of klacht afhaken zonder dit de onderneming te laten weten. Zorg er daarom voor dat elke klacht beloond wordt. Een klacht is een enorme kans. Beloon een klacht met bijvoorbeeld een bos bloemen (of een andere leuke attentie). Het effect kan enorm zijn. Het verlaagt bovendien de drempel om een klacht in te dienen. 40 Pagina 39

Pagina 41

Scoor meer met een webshop in uw tijdschriften. Velen gingen u voor en publiceerden jaarverslagen online.

NIMA Marketingagenda 10/11 Klantgericht Ondernemen Lees publicatie 7Home


You need flash player to view this online publication