Buzzer Consumenten die actief deelnemen aan het marketingproces? Een goede zaak, als het aan Buzzer ligt. Missie van het bedrijf is de positieve invloed van de mening van de consument vergroten. Om dit te realiseren biedt Buzzer een grote groep consumenten de gelegenheid een nieuw product of dienst uit te proberen en hierover van gedachten te wisselen. De mening die zij vormen gaat als feedback (inclusief kwantitatieve rapportages) naar de fabrikant, maar tegelijk ook als word-of-mouth – ‘buzz’ – naar de omgeving van de consument. Buzzer werkt met verschillende tools, afhankelijk van het type product. Instrumenten als polls worden ingezet om de betrokkenheid van klanten te vergroten. Wanneer buzzers hun stem mogen geven leidt dit tot meer betrokkenheid, wat op zijn beurt weer resulteert in meer buzz. Samples uitdelen op straat is lang niet het enige; WOM leert dat er meer mogelijk is. Door bijvoorbeeld (Dove-)deodorant weg te geven samen met een boekje, stelde Buzzer de gebruikers in staat om hun productervaringen op te schrijven. Andere consumenten konden zo op een goede en makkelijke manier de claims van de deodorant testen. Daarnaast liet Buzzer hen nog een spel doen met vijf kaartjes van gênante dingen die je kunnen overkomen. Deze kaartjes werden door vijf deelnemers op volgorde van gêne gelegd, waarbij zich een discussie over gênante situaties ontspon. Een van die situaties was gerelateerd aan het product. Zodoende werd op subtiele wijze de dialoog over de betreffende deodorant aangezwengeld. Een geraffineerde manier om buzzers in de campagne aan je te binden – buzzers die weer in dialoog gaan met anderen. Meer durven – daar ligt het echte onderscheid. ‘Bijvoorbeeld afstappen van brochuretaal en beter omgaan met creativiteit; zo haal je veel meer uit de communicatie met je klanten’, zegt Robbert Cornelissen, medeoprichter van Buzzer en verantwoordelijk voor relatiebeheer en alle campagnes. ‘Veel bedrijven denken klaar te zijn als ze weten of een product aanslaat. Maar what’s next? Je moet meer vervolgacties ondernemen op deze inzichten, want de consument verandert snel en voortdurend.’ Bron: Marketing Excellence magazine 43 Pagina 42

Pagina 44

Voor weekbladen, online flyers en artikelen zie het Online Touch online publisher CMS systeem. Met de mogelijkheid voor een e-commerce shop in uw gidsen.

NIMA Marketingagenda 10/11 Klantgericht Ondernemen Lees publicatie 7Home


You need flash player to view this online publication