TRENDS EN ONTWIKKELINGEN Externe factoren, waaronder omgeving, klimaat en ethiek, en trends zoals mondialisering en maatschappelijk verantwoord ondernemen dwingen organisaties tot klantgericht werken. Ook een periode van recessie is van invloed en heeft gevolgen voor het consumentenvertrouwen, het besteedbaar inkomen en het aankoopgedrag van consumenten, zo blijkt uit een interview met John Quelch van de Harvard Business School. (Bron: YouTube maart 2009) Dankzij de recessie: nieuwe trends in consumentengedrag Een recessie, zeker als hij zoals nu allesomvattend is en lang aanhoudt, laat de psychologie van de consument bepaald niet onberoerd. Economische malaise veroorzaakt ingrijpende gedragsveranderingen. De consument koopt minder producten en diensten. Het adagium ‘less is more’ wint aan betekenis, want de klant wordt ook kieskeuriger. Met als gevolg dat merken meer dan ooit hun toegevoegde waarde moeten bewijzen. Consumenten doen hun eigen productonderzoek en beslissen al over een aankoop voor ze in de winkel zijn. Ze kijken kritischer naar ‘bundels’ producten en diensten, en stellen vaker grote aankopen uit. Als marketeer is het dus nog belangrijker om je klant echt te kennen. Want zowel op micro- als op macroniveau is de stemming onder consumenten blijvend veranderd. Blijven innoveren is een must, evenals de klant via co-creatie bij dit vernieuwingsproces te betrekken. Zorg voor voortdurende versterking van je merk en gebruik daarbij emotionele banden die een psychologische afhankelijkheid van het merk creëren. Waarde toevoegen aan een product is veel effectiever dan de prijs drastisch verlagen. Bron: Profnews, 2009 Tell me, and I will forget. Show me, and I might remember. Involve me, and I will understand. Vrij naar Confucius 8 Pagina 7

Pagina 9

Voor mailings, online archief en cursussen zie het Online Touch content management system systeem. Met de mogelijkheid voor een online shop in uw clubbladen.

NIMA Marketingagenda 10/11 Klantgericht Ondernemen Lees publicatie 7Home


You need flash player to view this online publication