Het social medialandschap in ontwikkeling In het medialandschap kunnen we drie grote stadia waarnemen, waarbij de laatste jaren de ontwikkelingen elkaar steeds sneller opvolgen. Het eerste stadium liep van 1960 tot 1990 en noemen we het tijdperk van massamedia. In dit overzichtelijke tijdperk stonden print, radio, televisie en outdoor als media centraal en draaide het om de GRP’s (Gross Rating Point). Deze bought media zijn controleerbaar en het bereik is gegarandeerd. Er zijn echter ook nadelen aan verbonden. Het is kostbaar, interruption based en het gaat uit van terug- in plaats van vooruitkijken. In 1995 ontstond een nieuwe generatie media die inspeelden op deze nadelen. Met de komst van e-mail, banners, websites en search (naast de bestaande media) brak het decennium van de online media aan. Een nieuw model van media-inkoop deed zijn intrede. Dankzij deze owned media kun je bijvoorbeeld je eigen database starten. Het gaat ook niet meer (alleen) om de GRP’s, maar om de clicks. De online media zijn meetbaar, interactief en digitaal, maar brengen ook nadelen met zich mee als doelgroepversnippering, ‘bannerblindheid’ en gedeelde aandacht. In het tijdperk van social media (de derde generatie – sinds 2005) beschikken we naast de traditionele media ook over blogs, online communities, instant messaging, online advocacy, microblogs, game worlds, social networking sites en nog veel meer. Best lastig, maar tegelijk o zo interessant voor marketeers: ervaringen zijn immers makkelijk deelbaar geworden en je kunt fans creëren die over je merk gaat praten. In dit tijdperk van earned media – aandacht moet je tenslotte verdienen – staat relevantie voor je doelgroep met stip op nummer één. Social media kennen grote voordelen, bijvoorbeeld kostentechnisch. Binnen drie minuten heb je een eigen blog – en dat gratis. Boodschappen zijn makkelijker te verspreiden. Met een druk op de knop kun je content delen en via je netwerk verder verspreiden. Social media zijn geloofwaardig, want consumenten delen hun eigen ervaringen. Wie geloof je eerder als je een nieuwe auto wilt kopen: de brochure van de autoverkoper of een kennis van je die zo’n auto al rijdt? De keerzijde van de medaille is dat social media moeilijk voorspelbaar, bewerkelijk, oncontroleerbaar en tijdrovend zijn. 16 Pagina 15

Pagina 17

Interactieve online folder, deze drukwerk of maandblad is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het digitaal publiceren van internet gidsen.

NIMA Marketingagenda 10/11 Digitale Marketing Lees publicatie 8Home


You need flash player to view this online publication