SOCIAL MEDIA STRATEGIE ‘Wat moet ik nou met Twitter doen?’ ‘Ik zou niet weten wat ik op een weblog moet schrijven.’ ‘Dat kost me veel te veel tijd! Wat levert het op?’ Veelgehoorde vragen van personen en organisaties die willen beginnen met SMM (social media marketing). Een wirwar van mogelijkheden, platforms, doel groepen, regels en etiquette maakt het social media landschap voor velen nogal bergachtig. Aan de hand van het POST-model (Forrester) kun je een social media strategie uitstippelen. POST staat voor People, Objectives, Strategy en Technology. Begin dus met je doelgroep, kies dan je doelstelling (focus op één van de gebieden), bepaal vervolgens de strategie en kijk daarna pas naar de techniek, waarbij je voortborduurt op bestaande mogelijkheden. Laat je niet verleiden om met het technische stuk te beginnen. Ook niet met ongenuanceerde drijfveren als ‘Ik wil een Facebook-pagina’, of ‘Laten we ook gaan Twitteren’. Ga doelgericht en doordacht aan de slag, en vergeet tot slot niet weer de optimalisatieslag. 1. Social technographics POST: PEOPLE Om je doelgroep te kunnen bereiken moet je beginnen met de meest tijdrovende klus: het begrijpen van je doelgroep en haar social media gedrag en behoeftes. Dit kan via verschillende tools: 1. Social technographics 2. Social media behoeftemodel 3. Social media monitoring/analyse Bepaal het type social media-gebruiker van je doelgroep aan de hand van de vertoonde social media activiteiten. Er zijn zes technografische segmenten te onderscheiden: creators, critics, collectors, joiners, spectators en inactives. Creators zijn de mensen die video’s en podcasts maken, en reviews en blogposts plaatsen. Deze groep vormt slechts een klein deel van de populatie. Critics beoordelen producten, schrijven reviews en reageren op posts en video’s; zij verlevendigen de conversaties. Deze groep is zodoende van groot belang voor social media campagnes. Collectors zijn degenen die content verzamelen en indelen. Zij vinden interessante artikelen, plaatsen een link op een social bookmarking site, categoriseren de inhoud en laten het vervolgens aan de critics en spectators over om ervan te profiteren of commentaar te leveren. Joiners zijn mensen die een profiel op een social networking site hebben. Hun deelname is beperkt tot het onderhoud van hun profiel, het uploaden van foto’s en het linken naar familie en vrienden. Spectators omvat het merendeel van de internetgebruikers. Zij bewegen zich voorzichtig op social media sites en consumeren het materiaal dat anderen hebben verzameld en ingedeeld. Inactives zijn de mensen die zich niet op social media sites begeven. Hoe weet je hoe jouw doelgroep zich gedraagt? Forrester heeft diverse modellen ontwikkeld om dit in kaart te brengen. Zo kun je de zes segmenten koppelen aan leeftijdscategorieën, herkomst 18 Pagina 17

Pagina 19

Scoor meer met een online shop in uw PDF-en. Velen gingen u voor en publiceerden flyers online.

NIMA Marketingagenda 10/11 Digitale Marketing Lees publicatie 8Home


You need flash player to view this online publication