en/of geslacht via de Social Technographic Profile Tool. En dan blijkt bijvoorbeeld dat video’s vooral worden geplaatst door jongeren, maar veelal bekeken door vijftigplussers. Het aantal critics is in Nederland relatief hoger dan in andere landen. Slechts een klein deel is creator (met name jong volwassenen) en een nog kleiner deel zijn collectors. Social media profiel In onderstaand fictief voorbeeld laten we zien hoe de doelgroep ICT-beslissers voor IBM-events er uit kan zien: Pijler Information Behoefte stakeholder Technische informatie, fouten, iets werkt niet meer, klantenforum, faciliteert informatie (bijv. via mobiel) Leren van fouten, product verbeteren, iets bijdragen Status: ik wil iets als eerste horen, want ik ben een goede klant Betrokken zijn bij het merk? Waar bereik je iemand dan? Wanneer heeft de doelgroep er behoefte aan? Op een leuke manier content aanbieden Involvement Identify Interaction (personen kunnen in meerdere categorieën vallen) Groep Creators Critics Collectors Joiners Spectators Inactives Bron: www.forrester.com In Nederland 20% 20% 8% 38% 64% 27% In Europa 14% 19% 6% 29% 49% 40% Entertainment Figuur 3: de social media behoeftematrix (fictief voorbeeld) 3. Social media monitoring/analyse 2. Social media behoeftemodel Je kunt je niet op iedereen richten. Bedenk dus wat de relatie van je doelgroep is ten opzichte van je merk, product of dienst. Dit kan bijvoorbeeld zijn: geen, ermee bekend, koper, loyale klant, fan, ambassadeur of ontevreden klant. Kies maximaal twee aangrenzende groepen voor je campagne of programma. Om de behoeftes van deze groepen in kaart te brengen kun je gebruikmaken van de social media behoeftematrix hiernaast van Social Inc. en vervolgens op basis hiervan beslissingen nemen. Om je doelgroep te monitoren is er een breed scala aan bronnen en tools te vinden, zowel betaald als onbetaald. Hier doet de kwestie tijd versus geld zich gevoelen: gratis tools zijn vaak tijdrovender dan de betaalde varianten. Goede bronnen zijn bijvoorbeeld: marktplaats.nl, Tros Radar, klachtenoplossing.nl, social networking sites en communities, specifieke blogs, fora en communities, fan en hatepages en microblogs. Handige gratis tools zijn Google Alerts, Google blogsearch, Yahoo Pipes, Twitter search, Tweetdeck en Technorati. Om je buzz te meten kun je betaalde tools als Buzzcapture, TraceBuzz, BuzzBasics, Teezir, Autonomy en Alterian SM2 inzetten. 19 Pagina 18
Pagina 20Scoor meer met een online shop in uw boeken. Velen gingen u voor en publiceerden rapporten online.
NIMA Marketingagenda 10/11 Digitale Marketing Lees publicatie 8Home