Listening tools Naast je doelgroep is het van essentieel belang om je marketingdoel goed in kaart te krijgen. Ook in social media marketing is het een verschil of je onderzoek wilt doen of dat je naamsbekendheid wilt vergroten. Hieronder volgen de verschillende activiteiten gekoppeld aan doelen. Er zijn diverse social listening tools op de markt. We geven je een paar tips: • ia Google Trends kun je een woord of een merk V opzoeken en zien hoe vaak deze zoekterm in een bepaalde periode is gebruikt. Zoek je bijvoorbeeld op ‘social media’, dan zie je dat het gebruik van deze zoekterm enorm gestegen is het afgelopen jaar. • en tool als BlogPulse meet de hoeveelheid buzz op E blogs over bepaalde onderwerpen. Meestal lopen blogs voorop in de trends. Zo wordt er nu minder gesproken over social media, wat er op kan duiden dat we misschien wel ‘social media moe’ worden. • r zijn ook veel tools beschikbaar die live het online E sentiment rondom jouw merk, product of dienst meten, zie voorbeelden op pagina 19. • aak gebruik van Google Alerts. Hiermee krijg je M elke dag een e-mail met daarin een overzicht van nieuwe content op voor jou relevante zoekwoorden. • a Twitteren. Probeer het eens een week en verdiep G je in het mechanisme – dit moet je als marketeer echt begrijpen! Via Twitter kun je ook live zoeken. Wat zeggen je klanten op dit moment? Kruip eens samen met je manager achter Twitter en doe een relevante POST: OBJECTIVES Listening Het doel van luisteren is onderzoek. Dit doe je bijvoorbeeld door te monitoren binnen een (bestaande of nieuwe) community. Denk hierbij aan blogs, social networks, fora en surveys. Social listening moet iedere marketeer standaard in zijn pakket hebben. Mocht er nog niemand mee bezig zijn, laat er dan – nu – minimaal één persoon mee starten, bijvoorbeeld met slechts één keer per week een halfuur, en bespreek de uitkomsten bij het eerstvolgende marketingoverleg. Met deze minimale inzet weet je of er onwaarheden over je product, dienst of merk rondgaan, of er klachten zijn over concurrerende producten en hoe men jouw merk ervaart. Onmisbare info! NIMAtweets Wat levert een jaar twitteren op? In deze case staat precies beschreven welke lessen we hebben geleerd en welke keuzes zijn gemaakt voor NIMAtweets, het Twitter account van NIMA. Vol met tips voor beginners, maar ook interessant voor gevorderden; http://bit.ly/ twittercase. 20 search. Grote kans dat je hem overtuigt van het nut en de noodzaak van social media marketing. • ijk op marketingfacts (http://bit.ly/aN0Z7S) voor K een overzicht van social media marketingtools om te luisteren, te analyseren en te engagen. Pagina 19
Pagina 21Scoor meer met een online winkel in uw kranten. Velen gingen u voor en publiceerden edities online.
NIMA Marketingagenda 10/11 Digitale Marketing Lees publicatie 8Home