Energizing Volkswagen Volkswagen heeft een grappige tool ontwikkeld: vul je twitternaam in en Volkswagen vertelt je wat de ideale VW voor jou is. In een paar seconde worden je tweets geanalyseerd. Op basis hiervan krijg je een fraaie Volks wagen gepresenteerd. Bron: www.dutchcowgirls.nl Het doel van energizing draait om sales, bekendheid en voorkeur. Door social campaigning kun je je fans faciliteren en stimuleren. Denk hierbij aan het ondersteunen van beïnvloeders, contests en programma’s en het publiceren van klantbewijs en podcasts en webcasts. Nijntje Voor een Nederlands voorbeeld gaan we naar China. Om de merchandising op te krikken is Nijntje in China, daar bekend als Miffy, sinds deze zomer aan het twitteren geslagen. Ze laat weten wat ze aan het doen is en houdt contact met haar fans. Ook op Chinese chat analen als QQ is de officiële Nijntje nu actief. Het k aantal vrienden bedraagt inmiddels ongeveer 20.000. Nijntje twittert vanachter een bureau in een kantoorpand in Shanghai. Ze is speciaal gerekruteerd en moet volgens een opgesteld protocol communiceren. Bron: fd Embracing Supporting Om service te bieden kun je jouw klanten faciliteren elkaar te helpen. Gebruik online tools, blogs, fora, wiki’s en een beloningssysteem voor beïnvloeders om je ambassadeurs te faciliteren en stimuleren. Zo kunnen leden (klanten) op plein D66 met elkaar in contact komen en reacties delen. Deze community kent een mooie mix van open en besloten (alleen voor leden) content. Embracing wordt ook wel de holy grail van social media genoemd. Doel is ontwikkeling door je klanten te faciliteren om met elkaar na te denken over verbetering van je producten en diensten. Het draait om het verzamelen van feedback en suggesties van klanten. Zij weten immers beter dan wie dan ook wat zij willen van of met een bepaald product. Via My Starbucks Idea kunnen klanten hun ideeën over Starbucks kwijt, net als het eerder genoemde Dell IdeaStorm. Waarom werkt een dergelijk platform zo goed? Door continu feedback te geven over wat Starbucks met de ideeën doet, houden ze de klanten en fans betrokken. Zo groeien fans door naar ambassadeurs. 22 Pagina 21

Pagina 23

Heeft u een flyer, digi magazine of web vaktijdschriften? Gebruik Online Touch: verenigingsblad naar een digitale publicatie converteren.

NIMA Marketingagenda 10/11 Digitale Marketing Lees publicatie 8Home


You need flash player to view this online publication