5 brandinglessen van Lady Gaga Wat kunnen marketeers leren van deze social media genius? 1. Vertel een consistent verhaal. Creëer een karakter en ontwikkel een heldere visie plus duidelijke positionering. Zorg dat je strategische team het van binnen en buiten kent en dat ze er allemaal achter staan. 2. Betrek fans in de discussie. Daag ze uit, luister en reageer! Bied je fans kwalitatieve content. 3. Verbind de content. Zorg ervoor dat je boodschap eenduidig is in alle mediakanalen. Bouw relaties op met merken/contentaanbieders die bij je eigen merk passen. 4. waar de vissen zijn. Het idee van gratis conVis tent is dat mensen het doorsturen. Neem daarom de tijd om echt goede content te creëren. Laat gebruikers je content gebruiken, ‘revampen’, becommentariëren en delen waar ze willen. 5. Kijk op een andere manier naar business. Probeer langetermijndeals te vinden die bij je merk passen. Zo profiteert Gaga van touring, verkoop van merchandise en reclameopbrengsten. Hierbij maakt ze slim gebruik van lucratieve deals met grote bekende merken. Bron: MarketingProfs Pointers in social media campaigning • e boodschap is niet langer in 30 seconden verpakt, maar in J 140 karakters. • e boodschap en de vorm dient menselijk te zijn in toon, beeld J en afzender. • andige engagement tools zijn stemmen, adviseren, creëren, H wedstrijden en ownership. • aat het niet te veel een trucje worden. L • Verder gelden hier de ‘normale’ marcomregels. ROI op social media Wat levert de inzet van social media nou eigenlijk op? Hierbij enkele handvatten om de return on social media investment te beïnvloeden. Return on relationships Kun je eigenlijk wel spreken van return on investment (ROI) met betrekking tot social media? We hebben het immers over ‘social’: over kennismaking, luisteren, interactie, vertrouwen – kortom, over een relatie. Is de term return on relationships (ROR) dan niet passender? Hier toont zich de innerlijke tegenstrijdigheid van de term ‘social media’: het lijkt over het zenden van boodschappen te gaan (‘media’), terwijl de kern het creëren van echte relaties is. Hoe ontstaan relaties in het algemeen? Het begint bij een introductie, dan volgt een afspraak, dit leidt tot vriendschap, dan komt er vertrouwen bij kijken en ziedaar, er is een relatie tot stand gekomen. Zo werkt het ook in social media. Tussen elke stap vallen er personen weg. Dit is belangrijk om in het achterhoofd te houden bij het meten en refereren aan je KPI’s. 25 Pagina 24
Pagina 26Heeft u een onderwijs catalogus, virtualpaper of eclub bladen? Gebruik Online Touch: catalogus digitaal maken.
NIMA Marketingagenda 10/11 Digitale Marketing Lees publicatie 8Home