Social metrics versus media metrics Old Spice, metrics in de praktijk De Old Spice-campagne voor mannen-bodywash (The man your man could smell like) richtte zich aanvankelijk op zowel mannen als vrouwen. Al snel na de lancering ging 75 procent van de brand conversations in de category over Old Spice, waarvan meer dan de helft van vrouwen kwam. De erna gelanceerde responscampagne was een doorslaand succes. Old Spice besloot tot een meer persoonlijke, interactieve benadering en plaatste 186 videoboodschappen op YouTube als antwoord op consumentenvragen. Op dag één bleek dat al goed voor 5,9 miljoen YouTube views. Op de derde dag liep dit aantal op naar 20 miljoen en na een week stond de teller op 400 miljoen views. Het aantal followers op Twitter is sinds de lancering met 2.700 procent toegenomen, de interactie door fans op Facebook steeg met 800 procent, het bezoek op oldspice.com ging 300 procent omhoog. Old Spice werd de nummer één aller tijden van most viewed branded channels op YouTube. Na zes maanden genereerde de campagne een indrukwekkende 1.4 miljard impressies. Tot zover de metrics, tijd voor de harde cijfers: na een halfjaar was de sales met 27 procent gestegen, na 9 maanden met 55 procent en het stijgt nog steeds. Hiermee is Old Spice de nummer één bodywash voor mannen geworden. Bron: YouTube Er is een groot verschil tussen social metrics en media metrics. Wat kunnen we meten als we het over sociaal verkeer hebben? Media metrics komen voort uit de traditionele marketing en gaan uit van aantal bezoeken, e-mailadressen, leads, GRP’s, clicks, pageviews, contacten, followers, nieuwe klanten, unieke bezoekers en dergelijke. Social metrics werken anders. Hier draait het om vragen als: hoe vaak zijn we aardig geweest tegen onze klanten vandaag? Hoeveel ideeën van anderen hebben we omarmd? Hoeveel nieuwe inzichten hebben we gekregen vandaag? Hoeveel complimenten hebben we gekregen? Wie heeft ons aangeraden aan anderen? Hebben we mensen blij gemaakt? Hoeveel invloedrijke volgers hebben ons aangeraden? Hoeveel suggesties zijn er omarmd? Wie zijn onze beste vrienden? Hoeveel dialogen zijn er ontstaan op Twitter? Et cetera. 26 Pagina 25
Pagina 27Scoor meer met een web winkel in uw mailings. Velen gingen u voor en publiceerden sportbladen online.
NIMA Marketingagenda 10/11 Digitale Marketing Lees publicatie 8Home