Wat kun je met de metrics? Social media management Nu bekend is welke social media metrics er zijn, kunnen we bekijken wat je ermee kunt. Een goed uitgangspunt biedt de Social Media Marketing Balanced Scorecard van Forrester. Hieronder staan de hoofdonderdelen waarop je kunt meten. De media metrics zijn met name geschikt voor de korte termijn en de social metrics voor de lange termijn. Financieel Korte termijn Direct financieel: Is er meer winst behaald of zijn de kosten gereduceerd? Niet financieel Verbetering in content: Heeft de organisatie haar eigen digitale aanwezigheid verrijkt of vergroot? Merkreputatie: Is de houding van consumenten tegenover het merk verbeterd? Succesvolle inzet van social media vraagt een hoge snelheid van communiceren – dezelfde snelheid die consumenten onderling hanteren. Daarnaast is proactief met je doelgroep bezig zijn een vereiste. Belangrijk hierbij is het vaststellen van een real-time customer profile. Dit stel je samen uit demographics, technograpics, promoter index, influence index en individuele ROI’s. Hiertoe kun je gebruikmaken van managementtools die dit voor je vergaren en behapbaar maken. Dit helpt je de klanten beter te leren kennen en verder te segmenteren. Massaproducten en massacommunicatie, ze behoren weldra tot het verleden; via social media is het mogelijk om werkelijk een product of communicatie op maat te vervaardigen op basis van het real-time klantprofiel. Bron: NIMA Expert Class social media Lange termijn Risicomanagement: Is de organisatie beter voorbereid op negatieve PR of andere zaken die de reputatie beïnvloeden? Figuur 4: Social Media Marketing Balanced Scorecard 27 Pagina 26
Pagina 28Interactieve web archief, deze tijdschrift of uitgave is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het van papier naar online converteren van digi-vakbladen.
NIMA Marketingagenda 10/11 Digitale Marketing Lees publicatie 8Home