Hoe boek je direct vooruitgang met social media en hoe houd je het management, dat vervelende vragen stelt als ‘wat doen wij met social media?’, op afstand? Deze tien praktische tips zijn direct inzetbaar en leveren ook onmiddellijk resultaat op. Nadat je de beoogde quick wins hebt behaald, is het zaak om eens verder te denken dan deze praktische acties. Laat onderstaande je inspireren om een gefundeerde social media aanpak te formuleren. 2 Zorg voor een mail-signature Eén die niet alleen de juiste contactgegevens, maar altijd ook een korte melding bevat van iets dat je graag wilt (mee) delen. Een klein beetje PR dus. Doe dit aan alle geadresseerden tegelijk, zodat het geen extra tijd of moeite kost. En zorg ervoor dat geadresseerden het niet als vervelende verkooptruc zien. E-mail is een belangrijk instrument voor het opbouwen van een goede relatie. Juist die relatie zorgt ook voor een goede verspreiding. 10 TIPS VOOR 1 Update je eigen LinkedIn-profiel 3 Gebruik statistieken en leer ervan En zorg er vooral voor dat zoveel mogelijk collega’s en medewerkers dat doen. Zorg voor een kleine tutorial op intranet of verspreid deze via de (interne) mail. Vraag iedereen daarbij vriendelijk om te helpen. Het is immers hun persoonlijke profiel en niet dat van de organisatie. Doe dit bij alles, niet alleen statistieken op de eigen site maar ook de statistieken van social media sites als Slideshare, LinkedIn et cetera. Kijk en leer wat effect heeft. Doe dit zowel ad hoc als stelselmatig. Gebruik eventueel social media dashboards (als Unilyzer en Scout Labs). Alleen door continu voeling te houden wordt het gebruik van social media echt effectief. 4 Werk programmatisch en gedisciplineerd Zorg ervoor dat wat je aan social media doet authentiek is. Met andere woorden: doe iedere dag (of week) iets herkenbaars en hou dit vol! En geef het kwaliteit mee, want dat kleeft dan aan de organisatie. Gebrek aan kwaliteit en volharding kunnen net zo goed averechts werken. 28 Pagina 27

Pagina 29

Heeft u een clubblad, i-brochure of web kranten? Gebruik Online Touch: magazine naar een online publicatie omzetten.

NIMA Marketingagenda 10/11 Digitale Marketing Lees publicatie 8Home


You need flash player to view this online publication