COCA-COLA VERSUS PEPSI Zowel Coca-Cola als Pepsi besteden veel aandacht aan de inzet van social media. Ze doen dat allebei op hun eigen manier, maar toch zijn er ook veel overeenkomsten. Welke? In ieder geval hebben beide concurrenten dit jaar weer een mooi concept gelanceerd. Campagnes die veel nieuwe content opleveren, met een boodschap die helder en duidelijk wordt overgebracht. Beide campagnes hebben een flink budget en lopen een jaar, waarbij ze langzaam worden opgebouwd naar het hoogte punt. Gekeken naar het bereik van beide merken, los van de campagnes, heeft Coca-Cola de meeste Facebook-fans: 5 miljoen, tegenover Pepsi met 640.000. Op Twitter telt Pepsi momenteel meer volgers; 24.000 ten opzichte van 19.000 voor Coca-Cola. (gemeten in augustus 2010) Pepsi Refresh Pepsi kiest dit jaar voor een nieuwe koers. In plaats van 20 miljoen dollar uit te geven aan advertentieruimte tijdens de SuperBowl steekt ze het geld in een social media-campagne die de maatschappelijke betrokkenheid van Pepsi uitdraagt. Via het project Refresh roept Pepsi fans op om ideeën aan te dragen voor projecten op het gebied van gezondheid, kunst, cultuur en onderwijs. 30 Pagina 29
Pagina 31Scoor meer met een webshop in uw presentaties. Velen gingen u voor en publiceerden catalogussen online.
NIMA Marketingagenda 10/11 Digitale Marketing Lees publicatie 8Home