Coca-Cola Coca-Cola heeft de campagne Expedition 206 ingezet. Drie jongeren reizen als reporters in een jaar de wereld rond, op zoek naar geluk in de breedste zin van het woord. Ze doen in één jaar 206 landen aan, waarbij ze het publiek op de hoogte houden met postings, tweets en video’s op YouTube. Daarbij bezochten ze ook grote evenementen zoals de Olympische Spelen en het WK voetbal. Coca-Cola selecteerde hiervoor negen jongeren die in teams van drie mochten strijden om de felbegeerde prijs. Hiervoor moesten ze als team zoveel mogelijk stemmen verzamelen op de campagnewebsite. Om het spannend te maken, wisten de deelnemers van tevoren niet dat alleen de tickets geboekt waren. Voor de rest moesten ze het allemaal zelf regelen. De uiteindelijke winnaars hebben tijdens hun campagne vooral gebruikgemaakt van social media, 75 procent van de stemmen kwam via Facebook en Twitter. Inmiddels zijn de drie winnaars al een aantal maanden op pad en delen ze actief hun ervaringen in verschillende talen via diverse social media kanalen. Ondanks het geweldige concept zijn de resultaten van deze campagne enigszins teleurstellend wat betreft het aantal volgers. Het blijkt toch lastig om mensen te interesseren. Wellicht dat het zoeken naar geluk een beetje te algemeen is? Bij social media gaat het juist ook vaak om persoonlijk contact. Coca-Cola laat een grote kans liggen omdat ze het publiek amper de kans geeft op interactie met de deelnemers. Daarnaast is de campagne wellicht te weinig gepromoot. Bron: Expedition 206 Deelnemers kunnen een video of omschrijving van hun project uploaden, waarna het erop aankomt zoveel mogelijk stemmen te krijgen. Refresh loopt een jaar en maandelijks worden er projecten uitgekozen. Het sponsorgeld varieert van 5.000 tot 250.000 dollar per project. De campagne is tot nu toe een groot succes. Pepsi ontvangt per maand zo’n 1.000 ideeën en er is een gigantische (social) media buzz ontstaan. Bron: Pepsi Refresh Project 31 Pagina 30

Pagina 32

Voor brochures, online clubbladen en handleidingen zie het Online Touch content management system systeem. Met de mogelijkheid voor een online shop in uw gidsen.

NIMA Marketingagenda 10/11 Digitale Marketing Lees publicatie 8Home


You need flash player to view this online publication