SOCIAL MEDIA IN NEDERLAND: LEERERVARINGEN Social media staan bij veel Nederlandse bedrijven nog in de kinderschoenen. Dit bleek recent uit onderzoek voor de Social Media Monitor 2010. Dit overzicht biedt leerpunten op basis van de ervaringen van deelnemende organisaties. Wat kun je van andere Nederlandse bedrijven leren? De leerpunten op een rij. 1 Past de inzet van social media bij je doelen? Experimenteer of onderzoek wat het nut van social media is voor je bedrijf. De mogelijkheden zijn bijna eindeloos, maar wat pik je eruit? Veel van de bedrijven die deelnamen aan het onderzoek zetten social media breed in om ervaring op te doen en uit te zoeken wat zinvol voor hen is. Opstarten is relatief eenvoudig: een account aanmaken kost weinig moeite. Maar wat de relevantie is, wordt vaak pas later ontdekt. Deze experimentele aanpak is veelal een bewuste strategie. De toepassing van social media moet bijdragen aan het realiseren van je doelstellingen. Dat betekent niet dat je op alle platforms aanwezig hoeft te zijn. Kies eruit wat voor jou relevant is. Daarbij is het kostenplaatje ook erg belangrijk. Doordat veel tools gratis zijn, denkt iedereen dat het goedkoop is. De kosten voor design en techniek zijn weliswaar lager, maar die van content blijven gelijk. De effort zit in het onderhouden van de platforms en zorgen dat er (dagelijks) interessante content op geplaatst wordt waar bezoekers wat mee kunnen. 2 Inventariseer de kansen en bedreigingen je met social media kunt en waar je op focust. Heeft het zin om je te mengen in discussies? Zie je kansen voor innovatie of productontwikkeling? Monitoring biedt tegelijk een goede nul meting van hoe je bedrijf ervoor staat en wat men van je vindt. Dit kun je als startpunt gebruiken om je doelen te bepalen. Zorg ervoor dat je een scala aan onderwerpen meepakt in de tools die je gebruikt. Denk verder dan alleen je bedrijfsnaam en merk- of productnamen. En dus ook aan: namen van topmensen of publieke personen in je bedrijf, namen van partnerbedrijven, campagnes en (oude) slogans. Nog interessanter wordt het wanneer je tevens concurrenten en merkattributen meeneemt in het monitoren. Staat jouw merk voor ‘betrouwbaar’, ‘kwaliteit’ en ‘lage prijs’? Inventariseer dan in hoeverre deze attributen in relatie met je merk worden gebracht. 3 Start klein en brand niet direct je vingers Het is verstandig om eenvoudig te beginnen en vooral niet-controversiële onderwerpen te behandelen. Jezelf meteen voor de leeuwen gooien is niet slim. Pak het stap voor stap aan. De voordelen van deze aanpak: • e geeft jezelf de kans zonder druk diverse kanalen uit te J proberen en te beoordelen of ze voor jouw bedrijf werken. • et voorkomt dat meerdere mensen en afdelingen zich ermee H bemoeien. • eutrale content kan wel degelijk interessant zijn voor externe N doelgroepen. 4 Geef intern aan wat wel en niet oké is Naast experimenteren met social media, starten veel bedrijven ook met het monitoren ervan. Zo krijgen zij een idee wat er over hun bedrijf gezegd wordt, waar dit gebeurt, hoe vaak en op welke manier. En dat geeft mogelijk weer ideeën over wat De kans is groot dat jij of je collega’s wel eens wat online plaatsen dat ook je bedrijf betreft. In veel gevallen hebben bedrijven daarom een social media beleid opgesteld. Dit is vaak 32 Pagina 31

Pagina 33

Scoor meer met een webwinkel in uw relatiemagazines. Velen gingen u voor en publiceerden onderwijscatalogussen online.

NIMA Marketingagenda 10/11 Digitale Marketing Lees publicatie 8Home


You need flash player to view this online publication