Groupon Het is duidelijk dat Groupon (in Nederland mycitydeal. nl) een gat in de markt heeft gevonden als het gaat om group buying met inzet van sociale netwerken. Om zich extra te promoten heeft Groupon gekozen voor een bijzondere social media campagne. Het concept? Via een grote social media Auditie is men op zoek gegaan naar iemand die gedurende een heel jaar alleen maar op de aanbiedingen van Groupon zal gaan leven. Uiteindelijk is Josh Stevens als winnaar op pad gestuurd met een laptop, een mobiele telefoon en wat unlimited groupons, maar zonder huis, contant geld of andere bezittingen. Inmiddels is hij ruim een halfjaar onderweg en heeft hij in negentien staten gereisd. Stevens heeft er aardig wat spannende avonturen opzitten, waarbij hij groupons verruilde voor tickets, kleding en andere noodzakelijke dingen. Als onderdeel van de overeenkomst vertelt hij de verhalen over zijn bizarre manier van leven aan de wereld via tweets, Facebook en een blog. En de wereld vindt het leuk, getuige zijn inmiddels grote groep zeer betrokken volgers. Zo heeft hij op Facebook zo’n 10.000 fans die hem graag bij van alles helpen; slechts één statusupdate op Facebook leverde hem gelijk diverse ticketaanbiedingen op. Volgens Stevens komt het door deze nijvere volgers dat zijn reis zo voorspoedig verloopt. De campagne heeft Groupon een overdaad aan positieve publiciteit bezorgd. Kortom, een ijzersterke campagne met een uniek concept. De top 5 twitteraars in Nederland: 1. UPC (twitter.com/UPC) 2. Nationale Postcode Loterij (twitter.com/postcodeloterij) 3. Rabobank Nederland (twitter.com/rabobank) 4. Wehkamp (twitter.com/wehkamp) 5. Hema (twitter.com/leuk_van_hema) Bron: Marketing Online User generated content Web 2.0 staat voor het vernieuwde webplatform dat voor iedereen toegankelijk is geworden en waarin de enorme groei van social media mogelijk is. De essentie van Web 2.0 toepassingen is dat ze ontworpen zijn volgens het principe van user generated content (UGC): de gebruikers van het web zijn tevens de makers van het web. Het zijn de gebruikers en de interactie tussen hen (connect, communicate, collaborate) die de inhoud van het web genereren en vormgeven. Zo kun je ook zeggen dat social media staan voor het geheel van webtoepassingen waarin het creëren en delen van UGC mogelijk wordt. Met UGC bedoelen we de inhoudelijke bijdrage van een (professionele of niet-professionele) gebruiker aan een online medium. Dit in tegenstelling tot de traditionele gang van zaken, waarbij professionals in dienst van het mediabedrijf de inhoud produceren. Voorbeelden van UGC zijn foto’s, video’s of Audio-opnames, maar ook recensies, weblogs of recepten. Vormen waar UGC in voorkomt zijn bijvoorbeeld blogs, podcasts, webvideo’s en wiki’s. Bekende online media die gebruikmaken van UGC zijn Wikipedia, Flickr, YouTube, Twitter, Facebook en Hyves. Bron: Wikipedia 34 Pagina 33

Pagina 35

Scoor meer met een online winkel in uw nieuwsbrieven. Velen gingen u voor en publiceerden publicaties online.

NIMA Marketingagenda 10/11 Digitale Marketing Lees publicatie 8Home


You need flash player to view this online publication