Hoe stimuleer je contentgeneratie? • aak participatie gemakkelijk voor iedereen: zorg M dat het laagdrempelig is om content achter te laten. De content tools moeten duidelijk en simpel zijn, en vooral goed en snel werken. • timuleer editing boven het zelf moeten creëren S van content: lege pagina’s schrikken mensen af. Zorg voor templates, voorbeelden die gemakkelijk aangepast kunnen worden, geef suggesties voor content en geef veel voorbeelden. • Beloon gebruikers voor het leveren van content. Marketing in social games Social games zijn web-based games zoals FarmVille en Mafia Wars, die je speelt op sociale netwerken. Ze genieten een immense populariteit. Meer dan 100 miljoen mensen spelen social games en dit jaar wordt er een opbrengst van een 1 miljard dollar verwacht. Volgens recent onderzoek van de Information Services Group is Facebook verreweg de meest favoriete plek voor dit type vermaak. 83 procent van de respondenten geeft aan naar Facebook te gaan om online games te spelen. Van de gamers heeft 28 procent meer dan zes social games gespeeld. Meer dan helft van de gamers begint aan een spel via een vriend(in) of omdat ze via de news feed zien dat hun contacten het spel spelen. De gemiddelde social gamer blijkt een 43-jarige vrouw. Dit is opvallend, gezien het stereotype beeld dat over gamers circuleert. Het onderzoek toont aan dat 55 procent van de social gamers vrouw is – en ze zijn ook fanatieker dan mannen. 38 procent van de vrouwen geeft aan meerdere malen per dag te spelen, tegenover 29 procent van de mannen. Voor marketeers zijn er steeds meer mogelijkheden voor branding binnen dergelijke sociale games. De verwachting is dat het gebruik van social games nog flink zal toenemen. Men voorziet zelfs dat, over alle branches gemeten, de groei in de online games industrie het grootst zal zijn de komende vijf jaar. Dit biedt grote kansen voor adverteerders. Als marketeer is het dus zeker de moeite waard deze ontwikkelingen op de voet te volgen. Bron: PopCap en Information Solutions Group Weetjes • 67.113 van Amazons boekrecensies zijn gemaakt 1 door een kleine groep ‘top 100’-reviewers. • eer dan 50 procent van alle Wikipedia-content is M toegevoegd door slechts 7 procent van de gebruikers. • lechts 0,16 procent van alle YouTube-gebruikers S uploadt video’s en slechts 0,2 procent van de Flickrbezoekers zet er zelf foto’s op. 36 Pagina 35
Pagina 37Interactieve e-folder, deze vaktijdschrift of folder is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het digitaal maken van digi-relatiemagazines.
NIMA Marketingagenda 10/11 Digitale Marketing Lees publicatie 8Home