Mobile marketing Mobile marketing heeft de toekomst; men voorspelt dat in 2013 het aantal mobiele internetters de gebruikers van vast internet (via de computer) overtreft. De mobiele telefoon is inmiddels het meest gebruikte social media device en zal binnen enkele jaren ook het meest gebruikte betaalmiddel worden. Het lijkt daarmee het ideale platform om voor marketingdoeleinden in te zetten. Uit een grootschalig onderzoek van Aeneas Strategy Consulting blijkt dat bijna driekwart van de consumenten zeer welwillend staat tegenover reclame en andere marketinguitingen via de mobiele telefoon. Belangrijke voorwaarde is wel dat de mobiele gebruikers zelf in controle zijn: ze willen enkel met commerciële uitingen worden benaderd als ze daarvoor toestemming hebben gegeven. Dit klinkt veelbelovend, maar het lijkt erop dat het de bedrijven nog worstelen met de inzet van mobile marketing. Onderzoek onder Nederlandse marketeers wijst uit dat tachtig procent nog niet bezig is met mobiele marketing. Merken en mediabureaus blijken problemen te hebben met het ontwikkelen en bouwen van hun campagnes. Wat het bijvoorbeeld lastig maakt is de veelheid van afwijkende formaten van telefoonschermen. Daarnaast werken uitgevers amper samen bij het plannen van mediacampagnes. CEO’s zien bovendien nog niet in dat de kostenverdeling anders ligt dan bij traditionele media: de ontwikkelkosten zijn veel hoger, maar de ‘plaatsingskosten’ veel lager. De meeste marketeers zijn ook nog heel voorzichtig vanwege de slechte meetbaarheid van applicaties ten opzichte van websites, plus het feit dat nog slechts één op de vijf consumenten een smartphone heeft. Kortom, de grootste belemmering voor de groei van mobile marketing is het gebrek aan standaardisatie op het gebied van formaten, plannen en het meten en rapporteren van resultaten. 38 Pagina 37

Pagina 39

Interactieve online tijdschrift, deze krant of spaarprogramma is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het online publiceren van eclubmagazines.

NIMA Marketingagenda 10/11 Digitale Marketing Lees publicatie 8Home


You need flash player to view this online publication