Onderzoek van NIMA in samenwerking met De Vos & Jansen (maart 2010) leert dat slechts vijftien procent van de marketeers mobile marketing daadwerkelijk inzet. Niettemin groeit de interesse. Dertig procent geeft aan er op korte termijn meer mee te willen doen, en ruim de helft is er heilig van overtuigd dat mobile marketing de toekomst heeft. Gebruikersgedrag In Nederland zijn er inmiddels 125 mobiele aansluitingen per 100 inwoners. Opmerkelijk feit is dat 80 procent van de mensen banger is om zijn mobiel kwijt te raken dan zijn portemonnee. Eén op de vijf mobiele toestellen heeft 3G in Nederland en daarvan wordt 21 procent veel gebruikt (meerdere keren per week). Er zijn vier momenten dat mobiel internet veel geraadpleegd wordt: onderweg, terwijl men wacht, samen met vrienden, en wanneer iemand tijd voor zichzelf heeft. Gebruik van mobiel internet komt op vanaf half zes in de ochtend en stijgt tot tien uur, dan blijft het gedurende de dag op hetzelfde niveau waarna het in de avond weer stijgt. De grootste piek ligt rond elf uur ‘s avonds. Bronnen: Emerce en NIMA Een geslaagder voorbeeld komt van Samsung dat bezoekers van Sensation White gratis een wallpaper verstrekte als ze hun bluetooth aanzetten. Dit vond bij tien tot dertig procent (tijdens verschillende events) navolging en gaf gerichte één-opéénreclame. Mobile marketing biedt mooie kansen, zeker als je het integreert in de totale marketingmix en verschillende media combineert. Een sprekend voorbeeld is de actie van Slam FM, Samsung en Hyves tijdens Koninginnedag 2009 op het Amsterdamse Rembrandtplein, waarbij sociale netwerken gecombineerd werden met sms, filmen en grote live borden. De actie leverde 80.000 interacties op. Bron: NIMA Expert Class mobile marketing en Bijgespijkerd Mobile marketing: de mogelijkheden Merken en mobile marketing De cijfers laten zien dat er nog weinig gebeurt met mobiele communicatie omdat het medialandschap maar langzaam verandert. Het kennisniveau verschilt zeer per bedrijf, waardoor de bestaande initiatieven ook erg divers zijn in content en kwaliteit. Een geweldig, maar slecht getimed voorbeeld is de Coca-Cola Light campagne met een enorme machine die gratis blikjes Cola gaf als mensen naar een specifiek nummer sms’ten. Het had een hit kunnen worden, ware het niet dat weinig consumenten zin hebben in koude cola als het vriest in december. Mobile marketing leent zich vooral goed om informatie te verstrekken of brand awareness te creëren. Er zijn hiervoor diverse soorten mobiele communicatie mogelijk: sms, mms, mobiel internet, bluetooth, wifi en wimax. Zoals al aangegeven bestaan er veel verschillende platforms: Android, Symbian, Windows, iPhone, RIM (Blackberry). Als je een applicatie ontwikkelt, moet dat voor elk platform afzonderlijk. Daarnaast verschijnen er steeds meer andere apparaten die gebruikmaken van mobiel internet, zoals de iPad en Kindle. Doordat steeds meer telefoons beschikken over GPS en geavanceerde camera’s die QR-codes kunnen scannen, nemen de mogelijkheden voor marketing toe. Daarnaast zien we de opkomst van NFC, een nieuw systeem waarmee informatie vanaf een poster in één keer doorgestuurd kan worden naar een mobiele telefoon, wat interactie tussen fysieke en digitale uitingen introduceert. Hierna bespreken we een aantal mogelijkheden van mobile marketing. 39 Pagina 38
Pagina 40Scoor meer met een online winkel in uw drukwerk. Velen gingen u voor en publiceerden onderzoeksrapporten online.
NIMA Marketingagenda 10/11 Digitale Marketing Lees publicatie 8Home